Iskallt

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Iskallt

Inläggav Frazze » fre 20 aug 2010, 21:22

\"Regeringen har analyserat den svenska sjöfarten, men nämner inte vintersjöfarten. Länsstyrelsen fruktar nu att kostnaderna för isbrytarverksamheten ensidigt kan läggas på Norrlandshamnarna.
- Om sjöfartsavgifterna ses över kommer det som ett brev på posten, säger kommunikationsdirektör Bo Erik Ekblom.\"

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5545113

Inte nog med de nya svaveldirektiven som träder i kraft om några år nu kommer kanske detta ockå. Kostnaden för isbrytning har ju diskuterats i många år. Det är klart att hamnarna söderut inte vill betala för något de sällan utnyttjar men vem ska betala?

Infrastruktur är en statlig angelägenhet. Ploga vägar, hålla järnvägsspåren farbara och se till att sjöfarten fungerar är en förutsättning för att samhället ska fungera. Varför är det så tyst i frågan från våra lokala politiker som kandiderar till riksdagen.

Bucht som lovat att stå upp för hela Norrbotten, finns den här frågan på hans agenda?

Att lägga om logistiken för ett företag tar många år. Jag förstår att t.ex. Northland Resources börjar titta på andra alternativ än Bottenviken för utskeppning.

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Iskallt

Inläggav Frazze » fre 20 aug 2010, 23:00

Skickade en länk på tråden till Bucht. Här är hans svar

Hej Jan
Har försökt få ett införande på Karlsborgshamns hem sida men det blir fel meddelande hela tiden kan du lägga in följande:
Mycket bra att denna fråga blir belyst. Vi kan inte vara mer än världsmästare i miljö anars leder det till utplånaing av oss själva. Direktiven kring Östersjöns framtida utsläpps bestraffning av sjöfart leder till utplåning och sämre miljö. Östersjöns sjöfart tar redan ansvar för miljön då det är en av norra Europas mest miljö vänliga transport slag. Nu gäller det att slå vakt om sjötransporter och miljön så att vi kan ha mänskliga varelser verksamma i och kring såväl Östersjön som Bottenviken. Den oerhört betydelsefull industri som är lokaliserad uppe i norra Sverige och Finland bygger sin existens på de råvaror och den globala efterfrågan som nu ökar och är beroende av alla transportslag väg ,järnväg och sjöfart för sin fortlevnad.De nya direktiv kring utsläpps bestraffningar kring sjöfart i Östersjön leder definitivt till en sämre miljö då transporter kommer att flyttas till betydligt mer miljöbelastande transporter.För att förhindra en sådan utveckling har vi som exempel helt nyligt från EU:s strukturfond anslagit medel till muddring av farled och hamn i Karlsborg Billerud. Allt i syfte att säkerställa Billeruds industri och fortlevnad på ett ur miljö och klimatsmart riktigt sätt.De nya tänkta direktiven inte bara motverkar de beslutet det motverkar miljön det är ett kontraproduktivt direktiv som motverkar såväl EU:s strukturfonds intentioner, miljö och mänsklig aktivitet uppe i norr. Nu får vi som inser detta SÄTTA KLACKARNA I BACKEN. Vi måste bjuda in de som svarar för framtida beslut i frågan. Vi måste visa på den vardag som råder här och att vi vill vara en viktig sammarbetspart i det framtida klimatsmarta Europa

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Iskallt

Inläggav Frazze » fre 20 aug 2010, 23:18

Det är bara att hoppas på att samtliga politiker som VI ger förtroendet att representera OSS i maktens boningar inser allvaret i frågan och slår klackarna i backen och gör något. Det duger inte med kommentarer som \"Vi följer utveckligen noga\", \"Vi utreder saken\", \"Vi har tagit upp saken i EU\" o.s.v

Det är naturligtvis mycket glädjande att det mest troligt blir en muddring av farleden och en upprustning av hamnen men vad hjälper det om det blir blir för dyrt att skicka gods över kaj.

Vad händer t.ex. med samarbetet mellan Sverige och Finland när det gäller isbrytningen om hamnarna ska stå för den kostnaden. Kommer Karlsborg, Luleå och Piteå att vara villiga att bidra till isbrytning till Torneå, Kemi och Uleåborg och vice versa.

Nu gäller det för våra lokala riksdagskandidater att lyfta frågan och kanske bli lite obekväma i partiet.

För övrigt var det USA och Kanada som \"kuppade\" igenom 0,1% gränsen i svaveldirektivet. Dom skrattar nog gott idag åt dom dumma svenskarna

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Iskallt

Inläggav Frazze » mån 06 dec 2010, 22:20

Enligt SMHI har isen nu lagt sig en månad tidigare än normalt i södra Sverige, och prognoserna pekar på fortsatt kallt väder med istillväxt. Men Sjöfartsverket räknar inte med att det ska bli ett svårt isläge när de planerar vintern.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4221243


Återgå till "Allmänna Hamnfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster