Som man bäddar får man ligga

Ordet är fritt
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Som man bäddar får man ligga

Inläggav Frazze » fre 08 jun 2012, 22:30

Jag läste att någon frågade i e-diariet på Kalix Kommun varför man inte kan se "öppna dokument på nätet. Jag tycker att det är en befogad frågeställning
"varför kan vi inte längre se öppna dokument i det som kommer till kommunen ? tidigare så kunde vi läsa dom på kommun...
Kalix kommun, 2012-06-05, Privatperson, Automatisk registrering av e-synpunkt, Kalix kommun, Inkommande, Synpunkt

Jag har fått indikationer på att det finns någon/några inom Kalix Kommun som tycker att jag är en besvärlig jäkel p.g.a alla handlingar jag begär att få utlämnade. För något år sedan var det mesta av den inkommande posten läsbar direkt på nätet i e-diariet men i slutet på 2011 ändrade tydligen Kommunen policy och numera är i stort sett bara kallelser till möten och protokoll från möten direkt läsbara på nätet. Vill man ta del av de dokument som diarieförs så måste man begära dem via e-mail eller personligt besök. Det är egentligen inget stort problem för mig eftersom kansliet på Kalix Kommun funkar kanon. De begärda dokumenten kommer oftast samma dag som jag frågar efter dem men naturligtvis skapar det ett merjobb för de som jobbar på kansliet.

De flesta myndigheter försöker lägga ut allt fler tjänster som "självbetjäningstjänst" på nätet. Jag förstår inte varför Kalix Kommun tar ett steg tillbaka när det gäller detta. Allt som läggs upp i e-diariet är offentliga handlingar som du och jag har rätt att ta del av. Det är ju vi som är Kalix Kommun, vi har valt våra politiska företrädare att ange färdriktning och vi avlönar de tjänstemän som verkställer de politiska besluten.

Jag har valt att lägga upp de dokument jag får från kommunen på min server så att de är läsbara för alla intresserade. Av det jag läst om upphovsrätt saknar den här typen av dokument upphovsrätt och de kan användas fritt. Jag ser det som en ren kostnadsbesparing att slippa utnyttja kommunkansliet för att få ta del av dem. Om alla de 92 som läst tråden "Muddringsprojektet, renovering och tillbyggnad av kaj" skulle ha begärt ut handlingarna hade det blivit en hel del mailande för kansliet.

Jag passar på att åter tacka Anita, Margareta och de andra på kommunens kansli som gör ett mycket bra jobb med att skicka ut begärda dokument

Knapsu
Medlem
Medlem

Re: Som man bäddar får man ligga

Inläggav Knapsu » fre 08 jun 2012, 23:51

Det är bra att du är en "besvärlig jäkel".

Det är just såna besvärliga jäklar som du som behövs för att vi ska ha en fungerande demokrati.

Och så sparar du ju pengar åt kommunen! :)

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Re: Som man bäddar får man ligga

Inläggav Frazze » sön 10 jun 2012, 18:15

Här i forumet försöker jag presentera fakta så långt det är möjligt. Ett sätt att få reda på fakta är att ta del av de officiella dokument som finns. Tyvärr så är det bara en del av sanningen som finns i dokumenten, resten kommer ofta från annat håll. Det är bara att jämföra ett ett Kf-möte med det officiella protokollet från mötet

Återgå till "Tyck till om vad du vill"