Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Info och diskussion om fartyg som besöker Karlsborg
http://www.kalixhamn.se
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Frazze » ons 20 jan 2010, 19:03

CITADEL prel.bokad tisdag 2010-01-26. Kommer från Karleby för att lasta 3000 ton massa till Casablanca

Flinter. LOA 111 m. Bruttoton 3390

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Frazze » ons 27 jan 2010, 14:00

CITADEL ligger i Kokkola och väntar på bättre väder. Är nog inte vid kaj förrän tidigast torsdag kväll.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Frazze » fre 29 jan 2010, 18:47

Preliminärt vid kaj i natt. Det är planerat lastning i morgon 30/1, 12 -13 timmar. CITADEL har legat fast i isen ca ett dygn som Rolle skriver i en annan tråd så vi får se. ATLE jobbar för att få loss henne från isen.

Börje Åström
Gäst
Gäst

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Börje Åström » fre 29 jan 2010, 20:51

Tyvärr gick det inte att få hit CITADEL p.g.a. issituationen. Hon är på väg till Piteå.:-(

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Frazze » fre 29 jan 2010, 22:19

Efter lastning i Karlsborg skulle CITADEL avgå mot Casablanca via Skelleftehamn. Det ser ut som om hon hoppar över Karlsborg och går till Skelleftå. Är det någon som vet var isproblemet finns?

Edit 22:07. Ser ut att bli Piteå i alla fall.

It\'s a long way to Karlsborg

Börje Åström
Gäst
Gäst

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Börje Åström » fre 29 jan 2010, 23:29

Hon går till Piteå och lastar Billeruds last där. Hennes stävkonstruktion(bulb)gjorde att man inte fick henne till K-borg. Vi skall veta att det är extrema förhållanden nu utanför Farstugrund med flera svårforcerade vallar.
Det känns lite surt eftersom man nu får köra 3000 ton till Piteå med allt vad det innebär.
Har det inte gått troll i hela Karlsborgs hamn, så säg? Någon befraktar båtar som inte duger i vintersjöfart och Billerud åker på en smäll runt en halv mille.
Lägg till allt annat vi skrivit om i de andra trådarna så börjar det räcka snart.
Finnarna kör som spårvagnar på sin sida med dubbelt så många isbrytare än vi har och en djävla trafik på Röyttä, Kemi och Oulu.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Frazze » lör 30 jan 2010, 09:21

Bulben på CITADEL ser lite annorlunda ut än bulben på t.ex. ANKIE som varit här ett par gånger vintertid

Bild

Börje Åström
Gäst
Gäst

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Börje Åström » lör 30 jan 2010, 10:55

Problemet sägs vara att man inte kunde trimma ner stäven så att bulben hamnade under isen.
Alltså kunde man inte fylla barlast(vatten) så att hon fick ett större djupgående och därmed bulben lägre.

Rolle
Medlem
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 10 jan 2010, 20:46

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Rolle » lör 30 jan 2010, 11:28

Få se hur det blir med Wagenborgs Frank W med dwt på 3636 ...aviserat 4000 från den 3/2.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Frazze » lör 30 jan 2010, 12:04

Hörde också att det också medförde att det inte gick att bogsera henne i klykan. Dom fick dra henne med vajer in till Piteå. Det mesta av lasten, kanske allt, går med bil till Piteå. Drygt 20 bilar kör skytteltrafik i helgen. Det blir väl ca. 80 lass totalt.

Rolle
Medlem
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 10 jan 2010, 20:46

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Rolle » lör 30 jan 2010, 12:20

Ja det är ju billigt och miljövänligt .

Börje Åström
Gäst
Gäst

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Börje Åström » lör 30 jan 2010, 13:11

Frank W har lastat och är på väg. ETA 1/2 1600, så hon klarar sig
Giessenborg är över 4000 DWT så hon klarar sig också när man höjer den 3/2.
Återstår sen bara att hitta andra anledningar för att det skall \"skita sig\".

GUDLEIF HALLONSTEN
Gäst
Gäst

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav GUDLEIF HALLONSTEN » tis 02 feb 2010, 16:21

Isbrytaren \"HANS OSKAR\" iceclass 2B enligt Loyds register ??????
NIS-flagg och rysk besättning! ISPS ??????

Rolle
Medlem
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 10 jan 2010, 20:46

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav Rolle » tis 02 feb 2010, 17:13

http://exchange.dnv.com/Exchange/Main.a ... elID=07387 .. Dom som jag har pratat med ombord var då svenskar ...

jonny
Gäst
Gäst

Fartyg i hamnen Vecka 4 2010

Inläggav jonny » tis 02 feb 2010, 21:47

kaptenen hermansson från seskarö leif rönnbäck från vikmanholmen övriga är ryssar


Återgå till "Fartyg i hamnen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst