Kostnader

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Lusen
Gäst
Gäst

Kostnader

Inläggav Lusen » tor 19 maj 2011, 16:15

Hej!
Jag har med stort intresse och nöje följt projektet här på hemsidan genom alla bilder dokument och länkar ni skrivit. Budgeten är om jag uppfattat saken rätt ca 80 miljoner som det finns finansiering till men jag har inte sett någon mer detaljerad budget för de olika etapperna i muddringen. Vad är kostnaden för den pågående invallningen beräknad till? Vad beräknar man kostnaden för muddringen till o.s.v? Kommer budgeten att hålla? Vad händer om pengarna inte räcker till vem betalar då? Är det någon här som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

SV: Kostnader

Inläggav Frazze » fre 20 maj 2011, 20:01

Den enda "uppdelning" av kostnader för projektet jag sett är i en rätt gammal presentation "Muddring Karlsborgs farled - Agenda för planerad verksamhet. I den förutsattes att projektet skulle starta år 2008 men som alla vet har förutsättningarna förändrats sen dess. Muddringsvolymer och invallningsområde har ökat med ca 40%. Så här såg kalkylen ut då

Framtagande av bygghandlingar och förfrågningsunderlag för breddning av kaj  0,5 mkr
Breddning av kaj                                                                                          7,5 mkr
Invallning vikar                                                                                              13 mkr
Muddring av farled                                                                                        52 mkr
Återställande av vikar                                                                                    6,5 mkr
Projektledning 0,5 mkr
Summa                                                                                                      80 mkr

De siffror som är offentliga är anbudet för invallning från NCC som var på ca 17,8 mkr, Det betyder inte att avtalet blev på den summan, det kanske prutades eller tillkom saker som förändrade priset. Sen beror det ju också på hur mycket tillkommande arbeten det blir som avtalet inte täcker. Den stora posten i projketet är muddringen, en siffra som jag hört angående muddring är ca 100 :-/m3 d.v.s. en bit över 60 mkr för den planerade muddringen. Vilken muddringsmetod man använder och om jobbet kan utföras i en etapp påverkar naturligtvis priset. Personligen tror jag inte 80 mkr räcker för att slutföra projektet men jag hoppas jag har fel, det har ju inte ännu kommit några signaler om att det behövs mer pengar. Kalix Kommun äger projektet och det är väl de som primärt ska se till att det genomförs

bruksare
Medlem
Medlem

Re: Kostnader

Inläggav bruksare » tis 23 aug 2011, 16:58

jag läste på hemsidan idag om att muddringen blir försenad och blir dyrare

Muddringen av farleden in till Karlsborg skulle ha påbörjats under senhösten. Nu blir det inte så, främst på grund av att Sjöfartsverket anser att bredden på muddringen måste vara bredare än de 46 meter som Miljödomstolens tillstånd medger.
- Som det ser ut nu så kan muddringsarbetena komma igång först under nästa år, säger projektledare Lennart Vikström.

Den nya projektansökan till Miljödomstolen innebär alltså en förskjutning av tidplanen, men också att projektet fördyras. Kalix kommun arbetar nu med att få in mer pengar till projektet.
- Alla inblandade parter är inställda på att projektet ska genomföras. Det här är en viktig satsning för hela Östra Norrbotten och naturligtvis också för Billerud Karlsborg, säger Lennart Vikström.

Återgå till "Muddringsprojeket"