Invallning Vecka 21 2011

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Invallning Vecka 21 2011

Inläggav Frazze » tis 24 maj 2011, 20:49

Den här veckan är det väl dags att knyta igen säckarna i Sågverks- och Furuholmsviken. Det är ju bara den här veckan och några dagar nästa vecka som arbete i vatten får utföras. Det ser ut att vara en del jobb kvar. Rörledning, och intagssil ska läggas ut för pumpstation, den temporära piren ska grävas uppför. Invallningen av sågverksviken ska färdigställas. Högvattnet gjorde nog inte jobbet enklare.
Bilagor
DSCF3656.JPG

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

SV: Invallning Vecka 21 2011

Inläggav Frazze » ons 25 maj 2011, 20:31

Om allt går enligt plan ska rörledningen läggas ut de närmaste dagarna, kanske redan i morgon. Då grävs den lilla vallen mellan havet och pumpgropen upp och vattnet kommer att fylla pumpgropen. Dykare kommer att skruva ihop rörledningen med stumpen som är monterad i pumpstation. Sikten kommer antagligen att vara minimal när gropen blir vattenfylld. Intagssilen skruvas på ute på piren innan den sänks ned i havet. När detta är klart ska piren grävas upp. Allt måste vara klart senast den 31/5 så jag antar att Lennart Vikströms vilopuls är rätt hög nu.

Bild

Bild
Bilagor
DSCF3843.jpg

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » tor 26 maj 2011, 10:50

Vad är det som gått så fel med det nya råvaruintaget till Geviken? Projektet finns ju med på förfrågningsunderlaget för invallningen av båda vikarna. Underlaget är så omfattande så jag orkar inte läsa det, men tidsåtgången har väl passerat all rimlig gräns. Om man nu skulle hitta 4 meters vatten innanför Erikören, så hade det väl varit enklast att fråga någon som bogserat timmer där hela sitt liv eller som Frazze skrev, titta i sjökortet.
Fortsätter det på det här viset räcker väl bara pengarna till en kaj, precis som jag skrev i något tidigare inlägg, om inte det var inlägget som försvann ut i rymden.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » tor 26 maj 2011, 19:50

Börje Åström skrev:Vad är det som gått så fel med det nya råvaruintaget till Geviken? Projektet finns ju med på förfrågningsunderlaget för invallningen av båda vikarna. Underlaget är så omfattande så jag orkar inte läsa det, men tidsåtgången har väl passerat all rimlig gräns. Om man nu skulle hitta 4 meters vatten innanför Erikören, så hade det väl varit enklast att fråga någon som bogserat timmer där hela sitt liv eller som Frazze skrev, titta i sjökortet.
Fortsätter det på det här viset räcker väl bara pengarna till en kaj, precis som jag skrev i något tidigare inlägg, om inte det var inlägget som försvann ut i rymden.

Ja du Börje, det är många som frågar sig vad som pågår. Det kanske är så här det går till i de flesta projekt, skillnaden i det här projektet är väl att vi försökt granska varje steg de tar framåt eller bakåt och försökt få svar på vad vi tycker är avvikelser från det normala. Konsultfirman SWECO har en avgörande roll i invallningen. Som du sett räcker deras rapporter nästan till att valla in en vik. Jag tror att i princip hela upphandlingen av invallningsjobbet är gjord av SWECO. Jag tror inte Kalix Kommun haft någon kompetent överkucku som bevakat och ifrågasatt deras jobb.

Jag har försökt läsa igenom förfrågan och hittar inte någonstans där det beskrivs hur lång rörledningen ska vara eller på vilket djup intagssilen ska placeras. Det jag hittat är en ritning där ledningen är ca 60 meter lång. Går man ut 60 meter från pumpstation är väl vattendjupet drygt 2 meter. Under resans gång (nära slutstationen) kom någon på att det kanske var klokt att gardera sig för 1 meter is och 1 meter lågvatten och bestämde att man måste ut drygt 100 meter för att hitta det vattnet

Ett krav för rörläggningen var att botten ska förschaktas för att undvika skador på röret. Jobbet med vattenarbetena skulle ursprungligen ha slutförts under april då isen låg kvar. För att kunna göra det krävdes en pir där en grävare kunde ta sig ut. Det fanns nog med i beräkningen, det är de extra metrarna som ställt till det ordentligt.

Idag såg jag att de tydligen var tvungen att förlänga piren ytterligare, bergmassor grävdes upp från invallningen och kördes ut till piren. 

Exakt vad som ingår i kontraktet och vad som är tillkommande arbeten är svårt att veta men man kan misstänka att de extra metrarna kostar . Det kanske skulle ha lönat sig att anlita en raketforskare som talat om att det kan bli en meter is här uppe på vintern

När det gäller Sågverksviken var det nog en kalkylerad risk de tog när de bestämde att det inte behövdes någon förschaktning av botten. Nu visade det sig att prover, algoritmer och antaganden inte stämde riktigt utan att en förschaktning krävs vid det djupaste stället. Där är jag ganska säker på att projektet får betala extra för det om de inte kan bevisa att NCC gjort fel.

Det är väl SWECO's prover, algoritmer och antaganden som ligger bakom förfrågan om muddringen också, kanske läge att kalla in en kompetent överkucku innan upphandling
Bilagor
massa.jpg

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Lågt vatten och hög botten

Inläggav Frazze » fre 27 maj 2011, 19:18

Tyvärr drabbades projektet av ett bakslag idag. Det var planerat att gäva upp den lilla vall som återstår mellan pumpstationsgropen och havet men det upptäcktes att botten rest sig på sidan om piren där röret ska ligga. Tyngden av piren har pressat ned havsbotten under den och medfört att botten "rest" sig på det ställe där röret ska ligga. Nu blir det återigen en omflyttning av massor och grävning för att få tillräckligt djup för röret. På söndag ska röret ned i vattnet om allt går som planerat.

En del av de tyngder som ska hålla ned röret mot botten spändes fast idag
Bild

Strategimöte vid grävmaskinen.
Bild

Beslut: Fortsätt och gräv
Bild

Varför kommer jag att tänka på talesättet "Är det inte det ena så är det andra sa kärringen som blödde näsblod" Vi får verkligen hoppas att NCC löser alla problem och avslutar vattenarbetet senast 31/5.

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » fre 27 maj 2011, 19:49

Botten reste sig? Det kunde de inblandade ha frågat oss om som var med när kommunen förstörde Speditionskajen med att fylla en massa sten utanför kajen. Dessutom för ett  miljonbelopp som vid den tiden skulle ha betalat en stor del av muddringen. Också det kände vi till likväl som en del annat.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » lör 28 maj 2011, 12:01

I dag lördag förmiddag fyller de på med mer berg till piren. Piren var tydligen för vek för att bära de maskiner som ska lägga ned röret. I morgon ska röret i vattnet så det är nog lite bråttom nu

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 29 maj 2011, 13:40

I dag söndag förmiddag hade de öppnat mot havet och tre grävare var igång för att fixa djupet för röret. Under eftermiddagen kommer dykarna som ska kontrollera rörläggningen, om sikten är för dålig går det inte att lägga ned röret. Enligt projektledning kan röret läggas ned under måndagen den 30/5 men det kan i värsta fall bli så att piren grävs upp utan att röret är på plats. Det går säkert att lägga ned röret med pråm/pontoner eller liknade. Den ursprungliga planen var att lägga ned röret under tiden isen låg kvar, då var piren nödvändig för att kunna gräva ur botten där röret röret ska ligga. Sett i backspegeln kanske man från början skulle ha ansökt om dispensen för vattenarbeten under maj och satsat på muddring/rörläggning från pråm. Jag antar att det skulle ha blivit betydligt billigare.

Bild

Öppningen i invallningen över Furuholmsviken stängs igen nu, det bedöms att det finns tillräckligt med vatten för renseriet innanför vallen. Bilarna kör i skytteltrafik nu. Det går lite snabbare när lastbilarna kan backa ut på vallen istället för att använda dumper.

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 29 maj 2011, 17:21

När jag var förbi pumpstation vid 17-tiden var det dött bortsett från en grävmaskin som lastades på en trailer. Enligt grävmaskinisten blir det ingen rörläggning från piren. Det strömmar in så mycket lera att det inte går att lägga ned röret. Piren ska grävas upp med start i morgon bitti. Det behöver väl i och för sig inte betyda att hela projektet blir försenat eftersom det antagligen går att lägga ned röret på annat sätt. Det är i alla fall många kronor som bokstavligen är kastade i sjön

bruksare
Medlem
Medlem

Inläggav bruksare » sön 29 maj 2011, 19:13

min son som går i femte klass kan räkna ut att trampar han ned i lera med stöveln stiger leran runt omkring upp. nu är det dags för alla ansvariga att ställa sig framför kameran och berätta hur många år de gått i skola men endå inte är smartare än en femte klassare

Återgå till "Muddringsprojeket"