Det har varit lite tyst om

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Det har varit lite tyst om

Inläggav Frazze » tis 07 feb 2012, 18:06

muddringsprojektet nu när utomhusaktiviteterna har tagit vintervila. Enligt projektledningen jobbas det för fullt med
- Projektering av kaj
- Muddringsarbetet som planeras mera i detalj nu tillsammans med Boskalis
- Genomgångar med NCC av utförda arbeten mm

Projektledningen är lite förtegen men utlovar mycket nytt inom ca 4 veckor. Personligen är jag väldigt nyfiken på hur man löser kajfrågan, blir det en eller två kajer?

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Re: Det har varit lite tyst om

Inläggav Frazze » tis 14 feb 2012, 18:04

Jag har som vana att läsa inkommande post i kommunens e-diarie. Igår såg jag Kallelse till Kommunstyrelsen 2012-02-20

Läste igenom kallelsen och längst ned efter punkt 26 står det kort Information - Rapport ang hamnprojektet

Eftersom det inte klart framgår om informationen är öppen för allmänheten så frågade jag kansliet. Svaret blev

"Hej!
Kommunalrådet meddelar, att informationen är en förinformation i ärendet, eftersom det blir en kf fråga till nästa kf."

Det var det jag trodde så jag blev inte speciellt besviken. Det som var intressant i svaret är att frågan ska upp i kommunfullmäktige (kf)

Nästa kommunfullmäktige är 2012-04-16 om det inte blir något extra möte före det. Det är väl inte alltför långsökt att dra slutsatsen att det handlar om projekets ekonomi eftersom det tas upp i både kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Jag följer ärendet

/Arkivråttan

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » ons 29 feb 2012, 14:33

Egentligen skulle det ha funnits en rubrik som heter:Rykten i omlopp!
Hur som helst går rykten om att man har planer på att ändra projektets utformning genom att stoppa uppgraderingen av sågkajen och i stället satsa på fabrikskajen för både utlastning och import.
Om ryktena talar sanning så kan det inte finnas så mycket "hjärna" bakom detta. I alla fall ingen hjärna som har någon större koll på logistiken runt hanteringen i Karlsborgs hamn.
Jag nöjer mig så länge med att framföra ryktena och ber att få återkomma med försvaret av mina tvivel efter eventuella reaktioner här i Forumet.

bruksare
Medlem
Medlem

Inläggav bruksare » ons 14 mar 2012, 14:31

jag har hört rykten om att komunen ska köpa fabrikskajen. har dom för mycket pengar.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » tor 15 mar 2012, 18:13

bruksare skrev:jag har hört rykten om att komunen ska köpa fabrikskajen. har dom för mycket pengar.

Ja det florerar många rykten nu och många är oroade över att muddringsprojeket ska bli som folksagan om Mäster Skräddare, det bidde ingenting. Jag antar att det krävs ett kommunfullmäktigebeslut för att förändra inriktningen av projektet. Nästa planerade kf möte är den 16/4.

Förmodligen har det ekonomiska läget i projektet gjort att man tittar på alternativa lösningar, om det är Plan B, C eller D låter jag vara osagt. Det ryktas om en kommande presskonferens inom några veckor så vi får väl se vad Mäster Skräddare säger då.

Läser man i projektbeskrivningen som publicerades när projeket drog igång så står det

Syftet med projektet är:
• Att säkra fortsatta möjligheter till fartygstransporter året runt till och från Karlsborgs Hamn.
• Att genom att öka andelen gods som fraktas med båt, minska kostnader och minska miljöpåverkan av transporter.
• Att genom möjligheten till kostnadseffektiva transporter säkra Billerud Karlsborgs fortsatt starka ställning i Europa. Billerud Karlsborg är Kalix största industri med 420 anställda, idag står fabriken för 50 procent av Europas vita säck- och kraftpappersproduktion.
• Att nya verksamheter, vilka ser fartygstransporter som strategiskt viktiga, ska etableras i anslutning till hamnen.
• Att göra det ekonomiskt gynnat att öka vidareförädlingen av regionens råvaror genom att erbjuda effektiva transportmöjligheter.
• Att möjliggöra ökad samverkan mellan olika transportslag.
• Att möjliggöra ökad samverkan mellan de olika hamnarna i regionen.

Projektets målgrupp
• Industrier, vilka förädlar regionens råvaror.
• Massa- och pappersindustrin
• Sågverken i östra Norrbotten
• Biobränsleföretag
• Stenindustrier
• Andra exportindustrier i regionen
• Speditörer, handels- och transportföretag.

Projektet kommer att främja:
• Rationell, miljövänlig och kostnadseffektiv införsel av importråvaror och kemikalier samt utförsel av papper och pappersmassa för Billerud Karlsborg AB.
• Rationella, miljövänliga och kostnadseffektiva virkestransporter från regionens sågverk, genom samverkan mellan dessa och andra transportslag.
• Utveckling av nya verksamheter i anslutning till hamnområdet genom ökade möjligheter till skeppning via hamnen.
• Handel och transport i öst-västlig riktning.
• Transport från Barentsområdet till befintliga och nya marknader.
• Ökad sysselsättning lokalt och i regionen

Jag har svårt att se att man kan uppfylla ovanstående mål med en "en kaj lösning", oavsett om det blir såg- eller massakajen man fokuserar på. Det är ju också lätt att räkna ut att det inte blir speciellt miljövänligt med all lastbilstrafik som detta skulle medföra. Jag har också svårt att se att hamnbolaget accepterar en lösning där sågkajen läggs ned med tanke på de planer de haft för kajen/hamnen. Dessutom har de lånat 1,5 miljoner nyligen för att köpa kajen av KIAB och investerat ca 800.000.- i säkerhetsutrustning

Vi får hoppas på att de ansvariga ser långsiktigt på investeringen och skjuter till de pengar som ev. fattas för att slutföra projektet enligt ursprunglig plan

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » tor 15 mar 2012, 19:37

Att nu göra en kovändning, för att man tydligen inte haft tillräcklig styrning på projektet, verkar endast vara en kortsiktig lösning. Vi får inte glömma att ett sådant här projekt gagnar hamnen och industrin i flera decennier framöver. Ja i 50 år om vi skall se på tidigare muddring och uppdatering av hamnen.
Därför bör nog både politiker och tjänstemän lyssna lite mera och ta till sig kunskapen av de framtida aktörena i hamnen.
Bygg ut sågkajen i stället. Där finns ytorna för allt gods som skall hanteras enligt Projektbeskrivningen. I Piteå rullar man fabrikens gods 18 km till Haraholmen.
Några tankbåtar om året klarar väl fabrikskajen ännu några år, men naturligtvis är det ursprungliga Projektet att föredra.

isson
Medlem
Medlem

Inläggav isson » lör 17 mar 2012, 13:22

En inkompetent projektledning har med hjälp av inkonpetenta rådgivare bokstavligen kastat en stor del av de medel som var avsatta för projeket i sjön.
Nu, i elfte timmen, har man vaknat upp och försöker rädda det som räddas kan. Enligt högsta hönset i kommunledningen är den ekonomiska situationen så
allvarlig att pengarna bara räcker till att muddra fram till fabrikskajen
Kommunen tar över fabrikskajen och rustar upp den med projektpengar, sågkajen får leva så länge myndigheterna tillåter det.
Vad blir det av de storstilade planerna för en expansiv handelshamn med många aktörer? Hur kan en kommun med en redan dålig ekonomi
gå in med skattemedel och finansiera investeringar i ett storföretag med miljardomsättning? Hur ska man övertyga myndigheterna om
att denna lösning inte gynnar ett enskilt företag?

Det är inte lätt att vara höna i en Rävagård

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » mån 19 mar 2012, 15:41

Verkligheten verkar se ut så här idag, men det har börjat långt tidigare. I mitten av 70-talet fick ASSI samhällsmedel till att rusta upp Fabrikskajen och Sågkajen. Samtidigt skänkte kommunen Speditionskajen till ASSI. 1980 beslutade man att Speditionskajen skulle stängas och man beviljades AMS-medel för att fylla ut kajen och stensko den.
Samtidigt dammade sossarna av en gammal utredning om en eventuell muddring av hamnen till 8 meter. Man skulle räkna om siffrorna till dagens(1980 års) penningvärde, men något mer hände inte utan den ena servicen efter den andra försvann eller drogs ner på och så har det fortsatt hela vägen medan konkurenterna runt om oss(Röytää, Kemi, Luleå, Piteå) satsat på sina hamnar i flera omgångar.
Vi fick alltså samhällsmedel för att riva ner viktig infrastruktur och nu verkar det som om vi är i samma läge och jag kan inte se annat än att det är projektägarens ansvar att se till att deras beslut fullföljs. Vi måste ha politiker och tjänstemän som kan ta ansvar för våra skattekronor och inte se dem som Monopolpengar.

bm1113
Global moderator
Global moderator
Kontakt:

Inläggav bm1113 » tor 22 mar 2012, 17:42

Jahapp nu när man såg presskonferensen så har man ju några frågor

tex om det kommer två båtar samtidigt ska de ankra ut långt ut i farleden då eller hur har de tänkt då ? och vintertid var kommer hamnbogserare ligga ?

Återgå till "Muddringsprojeket"