Ny väg från massakajen, Etapp 1

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Ny väg från massakajen, Etapp 1

Inläggav Frazze » fre 08 jun 2012, 17:32

En liten fotodagbok från jobbet med den nya vägen från massakajen

2012-05-03
Det praktiska jobbet med den nya vägen från massakaj ut till Erikövägen startade med att järnvägsspåret kortades av och stoppbocken grävdes fram
Bild
2012-05-08
Planen var att flytta bocken till det nya järnvägsstoppet men den var betydligt större än vad projektet trodde. När den grävdes fram visade sig att den
antagligen vägde ca 50 ton och det beslutades att demolera den och bygga en ny senare
Bild

Bild

Samtidigt som jobbet med bocken pågick gjordes en djupmätning av området där den nya vägen skulle dras för att beräkna mängden sten och berg
som behövdes för att fylla i havet
Bild

2012-05-22

Ett krav för att få utföra vattenarbeten var att duk av geotextil läggs ut för att förhindra grumling i havet. En slang användes som läns och
en kätting som ankare, plastdunkar och bojar som flöten. Duken var lindad som en korv när den drogs över "viken"
Bild

Bild

Bild

2012-05-23
Duken släpptes ned mot botten
Bild

Bild

Så fort duken var ute var skopan nere i vattnet. Djupmätningen var nog inte helt exakt för skopan sjönk betydligt djupare är planerat.
Mycket mesa och annat löst i botten. Det blev en hel del löst bottensediment som fick köras bort.
Bild

Bild
Omväxlande schaktning och fyllning med sten från Geviken. Enligt maskinförarna är det bättre med sten än med berg. Stenen sjunker lättare ned i dyn, bergmassor
kan lägga sig som ett lock och ta väldigt lång tid på sig att tränga ned till fast botten
Bild

Under tiden jobbades det också med utsättning av vägen
Bild

Bild

2012-05-24
Jobbet med schaktning/fyllning körde hårt
Bild

Projektledning var ute och inspekterade jobbet och duken/länsen
Bild

2012-05-26

Det stod ganska fort klart att de stenar som fanns i Geviken inte skulle räcka till. Ett "bergrally" drogs i gång under helgen och gamla fotbollsplanen i Karlsborg användes som mellanlager för bergmassorna.
Bild

Lastbil till fotbollsplan och dumper till vägbygget. Jobbet "flyter" på bra
Bild

2012-05-27
Stenhårt jobb räntar bra
Bild

2012-05-28
Nu är det bara sista biten ute vid kajhörnet kvar av bottenfyllningen
Bild

Här var det djupt. Stickan når inte ned till botten
Bild

2012-05-29
Snabbutryckning för att lyfta upp länsen/duken som tyngts ned något under vattenytan av slammet den fångat upp. Enligt rykten
kom det in en anonym anmälan till myndighetarna om detta. Är man rädd om miljön går det nog snabbare att be projektet lyfta upp länsen
Bild

2012-05-30
Fyllningen för den nya vägen i havet i stort sett klar. Lite jobb med slänten kvar
Bild

Förlängning av avloppsröret från fabriken.
Bild

Bild

2012-06-04
Stolparna för räcket på plats. Lite finlir med slänten
Bild

Schakting för vägdelen som går på land
Bild

Bild

Bild

2012-06-05
Lite finlir med slänten
Bild

Fyllning av det schaktade området
Bild

Bild

2012-06-08

Asfaltering klar
Bild
Bild
Bild

Ny stoppbock på plats. Återstår väl att gjuta ett fundament för den
Bild

Jobbet med att motera räcken påbörjat.
Bild

Jag antar att det blir en del helgjobb med att slutföra räckmontaget, ev. belysningsstolpar och annat. Vägen ska väl vara klar för besiktning på måndag.

Man kan ju tycka att det var tidigt att asfaltera vägen, det kommer säkert att bli sättningar, men jag tror att det är mycket viktigt
att förhindra att det dammar och suger in damm i massamagasinet så det var nog klokt att göra detta nu även om vägen måste
repareras senare. Sen kan man väl fundera över hur slänten ut mot havet klarar av högvatten och piskande höststormar.

Jag tror nog att de flesta tycker att vägbygget gick bra trots en del oförutsedda saker. Skickliga maskinförare betyder mycket

Börje Åström
Medlem
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 06:26

Re: Ny väg från massakajen, Etapp 1

Inläggav Börje Åström » fre 08 jun 2012, 20:33

Det ser ju riktigt bra ut och din redovisning också Frazze! Synd bara att jobbet görs några hundra meter för långt söderut.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Ny väg från massakajen, Etapp 1

Inläggav Frazze » tis 18 sep 2012, 17:55

Börje Åström skrev:Det ser ju riktigt bra ut och din redovisning också Frazze! Synd bara att jobbet görs några hundra meter för långt söderut.


Jag skrev i ett inlägget tidigare "Sen kan man väl fundera över hur slänten ut mot havet klarar av högvatten och piskande höststormar". Anledningen till att jag skrev det var för att de som känner till havets krafter sa att de där kommer att spolas i sjön vid första höststormen. Jag har inte sett förfrågningsunderlaget för vägbygget men det skulle inte förvåna mig om NCC byggt helt enligt förfrågan.

Senaste högvatten/blåst har käkat upp en stor del av slänten. På en del ställen väldigt nära räcken och lyktstolpar. Idag fyllde de på mer material, frågan är om det är ett bättre erosionsskydd än det som ligger på havsbotten nu

Nytt material där havet spolat bort det gamla
Bild

På en del områden är all släntbeklädnad borta
Bild

Mera bruk i baljan, boys
Bild

Det var inte den första fadäsen i vägbygget. Tidigare i höst fick de gräva upp vägen därför någon glömt att det behövs en dagvattenbrunn eftersom det bildats
en sänka där vägarna grenar sig.
Bild

För en amatör känns den här typen av misstag onödiga. När man läser de olika förfrågningsunderlagen ser man att i stort sett allt baseras på SWECOS och WSP's utredningar, förslag och konstruktioner. Projektledningen har nog varit tvungen att lita på att konsulterna vet vad de gör. Vi får hoppas att de har alla rätt när det gäller kajkonstruktionen


Återgå till "Muddringsprojeket"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst