2012-05-03
Det praktiska jobbet med den nya vägen från massakaj ut till Erikövägen startade med att järnvägsspåret kortades av och stoppbocken grävdes fram

2012-05-08
Planen var att flytta bocken till det nya järnvägsstoppet men den var betydligt större än vad projektet trodde. När den grävdes fram visade sig att den
antagligen vägde ca 50 ton och det beslutades att demolera den och bygga en ny senare


Samtidigt som jobbet med bocken pågick gjordes en djupmätning av området där den nya vägen skulle dras för att beräkna mängden sten och berg
som behövdes för att fylla i havet

2012-05-22
Ett krav för att få utföra vattenarbeten var att duk av geotextil läggs ut för att förhindra grumling i havet. En slang användes som läns och
en kätting som ankare, plastdunkar och bojar som flöten. Duken var lindad som en korv när den drogs över "viken"



2012-05-23
Duken släpptes ned mot botten


Så fort duken var ute var skopan nere i vattnet. Djupmätningen var nog inte helt exakt för skopan sjönk betydligt djupare är planerat.
Mycket mesa och annat löst i botten. Det blev en hel del löst bottensediment som fick köras bort.


Omväxlande schaktning och fyllning med sten från Geviken. Enligt maskinförarna är det bättre med sten än med berg. Stenen sjunker lättare ned i dyn, bergmassor
kan lägga sig som ett lock och ta väldigt lång tid på sig att tränga ned till fast botten

Under tiden jobbades det också med utsättning av vägen


2012-05-24
Jobbet med schaktning/fyllning körde hårt

Projektledning var ute och inspekterade jobbet och duken/länsen

2012-05-26
Det stod ganska fort klart att de stenar som fanns i Geviken inte skulle räcka till. Ett "bergrally" drogs i gång under helgen och gamla fotbollsplanen i Karlsborg användes som mellanlager för bergmassorna.

Lastbil till fotbollsplan och dumper till vägbygget. Jobbet "flyter" på bra

2012-05-27
Stenhårt jobb räntar bra

2012-05-28
Nu är det bara sista biten ute vid kajhörnet kvar av bottenfyllningen

Här var det djupt. Stickan når inte ned till botten

2012-05-29
Snabbutryckning för att lyfta upp länsen/duken som tyngts ned något under vattenytan av slammet den fångat upp. Enligt rykten
kom det in en anonym anmälan till myndighetarna om detta. Är man rädd om miljön går det nog snabbare att be projektet lyfta upp länsen

2012-05-30
Fyllningen för den nya vägen i havet i stort sett klar. Lite jobb med slänten kvar

Förlängning av avloppsröret från fabriken.


2012-06-04
Stolparna för räcket på plats. Lite finlir med slänten

Schakting för vägdelen som går på land



2012-06-05
Lite finlir med slänten

Fyllning av det schaktade området


2012-06-08
Asfaltering klar



Ny stoppbock på plats. Återstår väl att gjuta ett fundament för den

Jobbet med att motera räcken påbörjat.

Jag antar att det blir en del helgjobb med att slutföra räckmontaget, ev. belysningsstolpar och annat. Vägen ska väl vara klar för besiktning på måndag.
Man kan ju tycka att det var tidigt att asfaltera vägen, det kommer säkert att bli sättningar, men jag tror att det är mycket viktigt
att förhindra att det dammar och suger in damm i massamagasinet så det var nog klokt att göra detta nu även om vägen måste
repareras senare. Sen kan man väl fundera över hur slänten ut mot havet klarar av högvatten och piskande höststormar.
Jag tror nog att de flesta tycker att vägbygget gick bra trots en del oförutsedda saker. Skickliga maskinförare betyder mycket