Muddring/Kajprojekt Vecka 40

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Muddring/Kajprojekt Vecka 40

Inläggav Frazze » mån 01 okt 2012, 18:07

Kajbygget går framåt. Jag vet inte om det följer plan men jobbet med alla armeringsjärn ser ut att ta tid. Formbygget verkar gå rätt fort.
Idag måndag 1/10 är väl 20-25 % färdigarmerat. Det blir nog en kamp mot klockan och vädergudarna om kajen ska öppna den 15/11.
Så här såg det ut idag
Bild

Det går åt ca 100 ton armeringsjärn till utbyggnaden. Allt ska böjas och najas
Bild

DANCING WATER bogserade flytrören till massakajen från sågkajen där de skruvats ihop.

Bild

Bild

Stuveriets Sennebogen fick göra en ordentlig armsträckning för att få tag i röret

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Re: Muddring/Kajprojekt Vecka 40

Inläggav Frazze » ons 03 okt 2012, 18:35

Jobbet på kajen går bra. Formbyggnad och armering löper på bra, det är många gubbar igång nu. Idag blev den första delen av det nya kajdäcket klart. NCC tror att det mesta är klart under oktober månad. Gjutformarna kommer att rivas allt eftersom betongen brunnit och kajfendrar, avkörningsskydd och pollare kommer att monteras löpande.

Bild

Bild

Mudddringssåpan är lång, enligt vad jag hört är det 42 år sen behovet av en muddring av hamnen togs upp första gången.
I dag 42 år senare dök muddringsfartyget CRESTWAY upp i Karlsborg. Nu går det fort. CRESTWAY anlände vid 9 tiden i morse.
9.30 var lotsningen avslutad
Bild

Vid 12.30 doppade hon muddringsverktyget i vattnet utanför massakajen.
Bild

14.15 var första muddringsresan klar och CRESTWAY dockad vid bojen utaför sågverkskajen

Bild

Några minuter senare forsade mudddermassorna ut i Sågverksviken

Bild

Direkt efter CRESTWAY anlänt började SjöV med KLIPPEN att plocka upp farledsprickarna
Bild

Bild

Muddringen lockar till sig många åskådare
Bild

Bild

Lite tråkigt att se mudderverket använda farleden mellan massakaj och sågkaj som en transportsträcka men vi får väl hoppas på att
de som bestämt har rätt

Bernt
Medlem
Medlem

Inläggav Bernt » fre 05 okt 2012, 16:34

Tack för fina bilder!
På goda grunder tror jag att hela projektet är genomfört till 15 nov.
Bernt S

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » lör 06 okt 2012, 14:06

Bernt skrev:Tack för fina bilder!
På goda grunder tror jag att hela projektet är genomfört till 15 nov.
Bernt S

Vi får hoppas att vi får se dig och PO med en ny champagneflaska på massa/fabrikskajen den 15/11. Östra kajen är i mitt tycke ett uselt namn på kajen, visst, det är nya tider men man behöver inte begrava historien bara för det. Det är länge sen sågen lades ned men kajen kallas fortfarande för såg(verks)kajen. Det finns ingen anledning till att massakajen inte kan heta fabrikskajen.

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » lör 06 okt 2012, 18:03

Jobbet med kajen går framåt. Tre sektioner är helt klara. Det mesta av formbygget är klart och en stor del av armeringen är klar.

Bild

Bild

Bild

Idag dumpades muddermassorna till Furuholmsviken. En grävmaskin med långsticka står på invallningen över sågverksviken. Jag tycker att nivån i Sågverksviken borde ha stigit mer efter ett par dagars pumpning

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 07 okt 2012, 11:40

Idag, söndag 7/10 jobbade långstickan med att gräva upp lera från utsidan av invallningen och "smeta ut den över duken som ligger på insidan av vallen.

Bild

Bild

Bild

bruksare
Medlem
Medlem

Inläggav bruksare » sön 07 okt 2012, 17:36

vattennivån innaför och utanför vallen har varit samma hela sommaren. de har följt varann vid låg och högvatten. är det inte meningen att vattnet ska ut i havet och muddermassorna ska stanna kvar

Barbossa
Medlem
Medlem

Inläggav Barbossa » sön 07 okt 2012, 19:40

Du är inte ensam om din iakttagelse nivåerna har följt varan sedan den byggdes

Återgå till "Muddringsprojeket"