Massorna uteblev

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Massorna uteblev

Inläggav Frazze » lör 13 okt 2012, 17:39

Nu när kanske närmare 70% av muddringen är klar och man tittar ned de deponier som byggts ser det ut som att någon begått ett fatalt misstag när
deponierna dimensionerades. Nivån i Sågverks- och Furuholmsviken har stigit några decimeter mot det beräknade 3-4 meter. Såvitt jag vet har
inget vatten än runnit ut genom utskoven som konstruerats. Nu är ju iofs muddringen inte klar ännu men som det ser ut nu skulle alla muddermassor
fått plats i en vik.

Jag hoppas trots allt att vikarna fylls upp innan muddringen är klar och att det visar sig att alla pengar är väl investerade för tänk om nedläggningen
av sågkajen visar sig bero på felaktiga kalkyler gjorda av en konsultfirma.

Furuholmsviken idag
Bild

Bild

Bild

Börje Åström
Medlem
Medlem

Re: Massorna uteblev

Inläggav Börje Åström » lör 13 okt 2012, 18:29

Det låter som en saga, men med tanke på alla underliga turer under hela projektet, så kanske det ändå är en sanning. En fråga som jag tycker är berättigad i det här skedet när vi ser de uteblivna volymerna är hur avtalet med muddringsföretaget är skrivet. Har man skrivit ett avtal för x antal kronor för en viss volym muddermassor, så borde man väl i första läget se till att man tar upp den volymen, alltså fortsätta att muddra till sågkajen. Är det slutgiltiga avtalet redovisat i alla stycken och är det i så fall offentliga handlingar?

Barbossa
Medlem
Medlem

Inläggav Barbossa » lör 13 okt 2012, 18:57

låter som ett bra förslag

Rolle
Medlem
Medlem

Inläggav Rolle » lör 13 okt 2012, 19:05

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 14 okt 2012, 10:19

Det är bara det ursprungliga anbudet som är offentligt. Där angavs mängden till 460.000 m3. Senare ökade den p.g.a farledsbredden och minskade sen igen när det beslutades att inte muddra fram till sågkajen. Vid presskonferensen angavs muddermassorna till 350.000 m3 fast volym. Efter svällning beräknades volymen bli 450 – 500 000 m3. Muddringsjobbet är en generalentrepenad med reglerbara mängder så rimligtvis borde en justering av priset ske när de verkliga mängderna är beräknade.

Boskalis anger priset för reglerbara mängsder till

för 25 % ökning/minskning m3(tf) 45,-/35,-
för mängder > 25 % dock max 50 % m3(tf) 45,-

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » sön 14 okt 2012, 11:17

Projektet är ju redan finansierat och därför finns det väl ingen anledning att pruta på en fortsatt muddring till sågkajen och därmed möjliggöra en framtida utveckling av det vettigaste alternativet av hela projektet.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 14 okt 2012, 21:15

Jag har hört att förslaget att muddra fram till sågkajen har diskuterats men enligt uppgift avfärdats p.g.a att det inte finns pengar till det.
Jag tvivlar på att projektledningen törs ta det beslutet innan alla andra fakturor ramlat in. Även om det visar sig att muddringsvolymerna blivit
mindre än beräknat kan det finnas andra tillägg och ändringsarbeten som gör att slutnotan blir densamma. Det finns väl också en stor risk för att kajutbyggnaden blivit
dyrare än planerat. Utöver det finns det ett Kommunfullmäktige beslut på att inte muddra längre än till massakajen. Jag hoppas jag har fel men jag har en känsla av att vi
när projektet är klart får stå och titta på halvtomma vikar och fundera på vad som gick snett.

Vid Mark- och miljödomstolens huvudförhandling i Kalix 2011-11-29 framgick följande

Karl-Axel Bergström förklarar att planerad efterbehandling av Sågverksviken kommer
att göras genom att påföra moränfyllning sedan avvattning skett. Senare planer är att
anlägga grönyta på platsen. Eventuellt kan ytan i framtiden bli föremål för ansökan att
kunna nyttjas för industriändamål.

Furuholmsviken, som redan är industriområde i detaljplanen, kommer användas som upplagsområde
för intern behandling av trädelar Först kommer dock moränfyllnad tillföras efter att avvattning och sättningar
är klara. Till dess sättningarna är klara kommer Furuholmsviken att hållas vattenmättad

Utöver det ska väl avvattningsytan på Faresholmen återställas. Det blir sammanlagt många kubikmeter morän som ska fyllas
i vikarna och på land men det blir väl när projektet är avslutat och en annan börs tar vid.

Mitt på dagen idag (söndag 14/11) såg jag inte någon större förändring av nivån sen igår

Bild

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » sön 14 okt 2012, 22:01

När den återfyllningen skall till, gäller det att beställaren eller dennes ombud, varit med på alla mattelektioner. I synnerhet på de lektionerna som behandlade kvadrat och kubikmeter. Det var väl i sjuan ungefär?

Återgå till "Muddringsprojeket"