Fråga
Datum: 2012-11-15
Partinamn: Kalix partiet
Frågeställarens namn: Rune Sudqvist
Frågan ställs till: Kenneth Sandberg
Bland det största bidraget till en privat aktör, som någon kommun har gjort i Sverige. Det är fabrikskajen i Karlsborg.
Du har prioriterat fel kaj. Du skulle ha muddrat till sagkajen och breddat kajen 3,6 meter som det var tänkt från början.
Då hade två stycken båtar fått plats och struntat i fabrikskajen tillsvidare. Där är det redan 9 meter djupt. 15 november
är kajen färdig i fabriken och nu börjar utlastningen av fartyg med invigning. Men plötsligt har ett berg flutit upp vid svängen
i Dyrasholmen. Din projektering är mycket bristfällig. Har du betalat konsulterna?
En fråga till Stig Carlsson
Hur kan man uttrycka sig så dumt angående tillsättning av ledamöter i hamnbolaget ?
Du sa att vi är inte ute efter kompetens, vi är ute efter politik. Jag vill ha en förklaring.
RuneSundqist
Ordförande Kalixpartiet
Interpellation
Jag riktar interpellationen till chefen för hamnprojelctet Kenneth Sandberg. Med häpnad hör jag att norsk-klippan
som finns i svängen vid Dyrasholmen, inte känts till.Är detta sant ? Jag har känt till den i 60 år. Därför undrar jag,
är det inte gjort en farledsprojektering? I så fall varför ? Norsklippan skulle tagits bort först, sedan muddringsarbetet.
Rune Sundqvist
Kalixpartiet
Det är en stor skillnad mellan fråga och interpellation. I en interpellationsdebatt har samtliga ledamöter i Kf rätt att delta i debatten.
Vid en fråga till en annan ledamot och det är bara de två som får ingå i debatten.
Jag antar att Kf sammanträdet på måndag 26/11 direktsänds på Kalix Web-TV