Alternativ användning av dammarna.

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Börje Åström
Medlem
Medlem

Alternativ användning av dammarna.

Inläggav Börje Åström » fre 08 feb 2013, 23:41

Flera jag pratat med har undrat om dammarna, som inte fylldes till sin breddar, kunde bli ett bra alternativ till en bandyhall som man vill bygga i kommunen. Mycket bra förslag har jag sagt och inga problem med parkeringsplatser om man väljer Geviken, men ta in någon annan konsult när ni "släntar" läktarna så inte VIP läktaren hamnar under isen.
En egen idé som jag kommit på senaste dagarna är att vi kör ner Northlands malm ner till oss och fyller båda dammarna med deras malm. Vi har ju kapacitet att ta emot 300 000 m3 minst, eftersom Boskalis inte hittade så mycket muddermassor som vi byggde dammar för.
Nu uppstår det största problemet! Vi kan inte exportera deras malm eftersom det har flutit upp en hälla eller ett berg vid Norskklippan, en klippa som jag och andra i branschen känt till i minst 50 år. Dessutom har man inte uppfyllt kriterierna för att bygga ut hamnen för nya aktörer, eftersom man lämnat sågkajen och det enda område som finns för nyetablering. För det var väl ändå andemeningen med ansökningen om medel till hamnen. Fan, vad blev rätt egentligen?
Förresten ni behöver inte oroa er för malmen eftersom det första fartyget som lastar Northlandmalm, STAR NORITA, är på väg till Narvik(kolla på AIS:en så hittar ni den).
Då återstår bara bandyhallen? Eller har ni någon annan idé?

Återgå till "Muddringsprojeket"