Hamnbolagets logotyp

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Hamnbolagets logotyp

Inläggav Frazze » tor 01 mar 2012, 07:48

Eftersom det råder en viss osäkerhet i upphovsrätten till delar av den logotyp som vann Hamnbolagets tävling så blev jag ombedd att ta bort loggan och omröstningen jag hade på Karlsborgshamn.se. Jag ser också att hamnbolaget tagit bort loggan på sin hemsida kalixhamn.se. Vi får väl se om det blir någon klarhet i upphovsrätten eller om det utses en ny vinnare

bruksare
Medlem
Medlem

Re: Hamnbolagets logotyp

Inläggav bruksare » fre 02 mar 2012, 13:08

har frommen stulit loggan hehe

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » lör 03 mar 2012, 12:55

Jag har inte hört något annat officellt från hamnbolaget än den begäran jag fick att ta bort loggan från karlsborgshamn.se med anledning av "osäkerhet i upphovsrätten" Det är klart att man blir lite nyfiken och söker runt lite. Det behövs inte speciellt många sökningar med nyckel orden fyr, hamn, logotype, port, harbour, beacon, lighthouse m.m. innan det dyker upp en logga med en fyr som är mycket lik den fyr som fanns i Kalix Hamns logga. Jag antar att det är den som är problemet

http://www.jeffjonesillustration.com/st ... fe-harbor/

Tyvärr kan jag inte visa det förslag som vann logotävlingen men den finns ju kvar i Reklamguiden. Det går att läsa Reklamguiden på nätet http://www.reklamguidenkalix.se/ Stega fram till sidan 10-11

Kalix Hamn skrev på sin hemsida inför tävlingen
"Förutsättningen för utdelande av priset är att förslaget godkänns och antas samt att samtliga rättigheter till logotypen övergår till Kalix Hamn AB. Bolaget ersätter inte kostnader för utarbetande av förslag. Fri prövningsrätt förbehålls. Design och symboler får inte innebära intrång på eller stor likhet med andra symboler och logotyper, med undantag för typsnitt."

Med tanke på alla miljontals bilder som finns på nätet måste det vara väldigt svårt att kontrollera dessa regler, jag antar att Hamnbolaget litat på att de som lämnat in förslagen varit ärliga och följt reglerna.

Pervita
Medlem
Medlem

Hamnbolagets logotyp

Inläggav Pervita » tor 05 apr 2012, 07:23

Då ligger den plankade loggan ute på hemsidan igen.
Hamnbolaget har väl då tvingats köpa rättigheterna.

Nu är det väl då ingen statshemlighet längre utan man kan
lägga ut de andra insända förslagen på forumet.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » fre 06 apr 2012, 10:27

Pervita skrev:Då ligger den plankade loggan ute på hemsidan igen.
Hamnbolaget har väl då tvingats köpa rättigheterna.

Nu är det väl då ingen statshemlighet längre utan man kan
lägga ut de andra insända förslagen på forumet.

Jag kollade med hamnbolaget.
- Enligt Kalix Hamn AB har de inte betalt något utöver prissumman på 15.000.- Vinnaren har själv löst rättigheterna till "fyren"
- Eftersom Kalix Hamn AB inte äger rättighet till övriga bidrag kan de inte publicera dem

Det är lite synd för det hade varit kul att se övriga bidrag.

Pervita
Medlem
Medlem

Hamnbolagets logotyp

Inläggav Pervita » fre 06 apr 2012, 10:48

Eftersom det var en förslagstävling behövs det inga speciella rättigheter,
då förslagen inte kommer att användas kommersiellt. Så länge man sätter ut
förslagsställarens namn.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » fre 13 apr 2012, 19:06

Pervita skrev:Eftersom det var en förslagstävling behövs det inga speciella rättigheter,
då förslagen inte kommer att användas kommersiellt. Så länge man sätter ut
förslagsställarens namn.

Jag har meddelat hamnbolaget detta och frågat om de kan lägga upp alla bidrag på KalixHamn.se Det ser ut som att Kalix Hamns hemsida inte uppdateras speciellt ofta, under rubriken "Logotävling" står det fortfarande Förslagsställare meddelas via E-post under januari 2012. Vinnande förslag
publiceras i annons samt på hemsidan.

Pervita
Medlem
Medlem

Inläggav Pervita » tis 17 apr 2012, 08:18

Frazze skrev:Jag har meddelat hamnbolaget detta och frågat om de kan lägga upp alla bidrag på KalixHamn.se Det ser ut som att Kalix Hamns hemsida inte uppdateras speciellt ofta, under rubriken "Logotävling" står det fortfarande Förslagsställare meddelas via E-post under januari 2012. Vinnande förslag
publiceras i annons samt på hemsidan.

Jag tycker det är respektlöst och nonchalant av Hamnbolaget att ännu den 17 april inte meddelat de övriga förslagsställarna som lovats.
Ligger det något annat bakom?

Återgå till "Hamnbolaget"