Hamnbolagets framtid

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Hamnbolagets framtid

Inläggav Frazze » sön 28 okt 2012, 14:22

När nu muddringen börjar närma sig sitt slut och Kalix Hamn AB åter tar över förvaltningen av farled och kajer så får man hoppas på att Hamnbolaget
får möjlighet att bedriva hamnverksamhet på ett affärsmässigt sätt. I bolagsordningen står det bl.a

Ändamålet med bolagets verksamhet är att på affärsmässiga grunder tillvarata ägarens intressen genom att vid Kalix Hamn AB
bedriva hamnverksamhet samt därmed förenlig verksamhet.


Det är ju bara att se bakåt i tiden vad som händer när det inte finns ett fungerande hamnbolag och inkomster från hamnverksamheten går till att
täcka underskott i andra verksamheter.

Kalix Industrihotell AB (KIAB) ägde och förvaltade sågkajen fram tills dess Hamnbolaget år 2011 köpte kajen med tillhörande ytor för 1,5 miljoner av KIAB.
Hamnbolaget tog också över förvaltningen av farleden från Kalix Kommun. Om vi bara håller oss till 2000-talet så var det drygt 350 anlöp till Sågkajen och
nästan lika många till Massakajen under KIAB's förvaltning. Räknar man lite grovt så blir det ca 10 miljoner som försvunnit in i KIAB's och Kommunens kassa eller aldrig blivit
fakturerade. Ett fungerande hamnbolag hade naturligtvis fonderat en stor del av de pengarna eller löpande sett till att Sågkajen och farleden hålls i bra skick.
Den som sett Sågkajens förfall de senaste 10 åren inser att det bara var växelkassan som gick tillbaka till hamnen.

Jag tycker att det är lite fel att bara skylla på muddringsprojektet för den uteblivna muddringen till Sågkajen och den uteblivna upprustning av kaj som planerades.
Det ansvaret får nog alla som suttit i de styrande församlingarna de senaste 20-30 åren dela lika med muddringsprojektet. Om alla pengar som kommit in via
hamnavgifter skulle ha gått tillbaka till hamnen hade situationen varit en helt annan.

Sen kan ju alltid fundera på hur Hamnbolaget ska kunna bedriva verksamhet på affärsmässiga grunder när Kalix Kommun skrivit in i köpeavtalet av Massakajen de
hamnavgifter som Billerud ska betala. Där står bl.a

Nyttjanderätten enligt Bilaga 1 1.1 gäller utöver den rätt Säljaren har att nyttja
Östra kajen ftir utskeppning och inskeppning av varor. För sistnämnda nyttjande
ska Säljaren betala avgifter enligt vad som framgår av Bilaga 11.3.


I bilaga 11.3 kan man läsa bl.a.
Överenskommelse avseernde hamnverksamhet
Kalix kornrnun garanterar gentemot Billerud Karlsborg AB följande avgifter samt Kalix Hamn AB:s åtaganden enligt denna överenskommelse.


Jag har också lite svårt att förstå hur hamnbolaget kan bedriva verksamhet på affärsmässiga grunder när Kalix Kommun knutit upp svansen på dem.
Jag undrar om det är juridikt rätt att ägaren ger sig in i ett bolags operativa verksamhet genom att garantera hamnbolagets åtaganden

Bilaga 11.3
Bild

Läste i Hamnbolagets årsredovisning för 2011 följande
Under året har det inkommit förfrågningar om trafik till handelskajen via Bottenvikens Stuveri AB. Dessa har uteslutande varit villkorade till tillgång
till magasinsutrymme. Under året har FM LOG sagt upp gällande hyresavtal med vårt systerbolag Kalix Industrihotell AB varför vi kan få möjlighet att
erbjuda magasinsutrymme till våra kunder. FM LOG skall vara ute från 2013-01-01.


Där kan man väl också fundera på vad de ytorna ska fyllas med och vilka hyresintäkter det ger med de förutsättningar sågkajen nu har

Återgå till "Hamnbolaget"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster