Vad ska den ombyggda fabrikskajen heta

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Vad ska den ombyggda fabrikskajen heta

Inläggav Frazze » fre 23 nov 2012, 22:47

Kalix Kommun (Muddrings projektet) har döpt kajen till Östra Kajen. Personligen tycker jag att det är ett
uselt namn, konstruerat av politiker för att blidka Tillväxtverket. Fabrikskajen ligger iofs ett par hundra meter öster
om sågkajen men ca en kilometer söder om den.

På Kalix Hamn's heter kajen fortfarande Fabrikskajen. Jag hoppas den får heta så också i framtiden. Vad tycker ni,
jag har lagt ut en enkel omröstning på hemsidan http://www.karlsborgshamn.se/ Rösta gärna där, jag tror hamnbolaget
kan påverkas av vad alla hamnnördar här tycker

Östra kajen.jpg

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Re: Vad ska den ombyggda fabrikskajen heta

Inläggav Frazze » lör 24 nov 2012, 20:54

Tyvärr så går det inte att se de förslag som lämnats under "Annat" på hemsidan. De tre namn som fram till nu är föreslagna är Skärgårdskajen, Karlsborgs Kaj och Politikerkajen.

När man går över kajen ser man alla de 150 -200 hål med dia 150 mm som är borrade. De flesta kommer att vara öppna fram till våren då pelarhuvudena kommer att gjutas. Kajen ser ut som en Schweizerost. Man kommer osökt att tänka på Ostkajen :-) men det förslaget tänker inte jag lämna

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 25 nov 2012, 12:05

Två nya förslag har kommit in, Kalix Industrikaj och Kalix Hamn. Det är ju iofs bara 37 som röstat men namnet Östra Kajen verkar inte vara speciellt populärt

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » tis 04 dec 2012, 16:42

Nu stänger jag omröstningen. Det blev i alla fall 72 röster, det tycker jag är bra i en så här "smal" fråga. Östra Kajen
verkar inte falla många på läppen. Jag tror att namnfrågan kommer upp på Hamnbolagets styrelsemöte den 7/12 så
vi får väl kanske se då vad det officiella namnet blir

Resultat
Omrostning.jpg

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 09 dec 2012, 11:27

Frazze skrev:Nu stänger jag omröstningen. Det blev i alla fall 72 röster, det tycker jag är bra i en så här "smal" fråga. Östra Kajen
verkar inte falla många på läppen. Jag tror att namnfrågan kommer upp på Hamnbolagets styrelsemöte den 7/12 så
vi får väl kanske se då vad det officiella namnet blir

Hamnbolagets styrelse hade upp namnfrågan vid mötet den 7/12. Jag fick ett mail av styrelseordförande Bernt Sturk där han
säger att eftersom Hamnbolaget inte äger hamnen finns det ett ägarproblem med namnet men att styrelsen trots det tagit ställning
i frågan. Namnet på hamnen blir som väntat Kalix Hamn och hamnbolaget vill att kajerna ska heta Fabriks- resp Sågkajen. Vi får hoppas
att inte politikerna går in och petar i namnfrågan och kör över hamnbolaget.

Återgå till "Hamnbolaget"