Hamnbolagets årsredovisning 2012

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Hamnbolagets årsredovisning 2012

Inläggav Frazze » fre 12 apr 2013, 11:55

Den som är intresserad kan läsa hamnbolagets årsredovisning för 2012 här

Som väntat redovisar Kalix Hamn AB ett underskott för år 2012. Sågkajen är mer eller mindre nedlagd och trafiken på Fabrikskajen låg nere under nästan ett halvår.
Förlusten stannade i alla fall vid ca 54.000 .- I förvaltningsberättelsen pekar hamnbolaget med det rätta på en del hot i framtiden

Vi har ett starkt beroende av en kund, Den ekonomiska utblicken forutsätter ökade fraktvolymer.

Kommunens avtal med BillerudKorsnäs Karlsborg AB innehåller ett avtal om hamntaxor, vilka är reglerade så att dessa maximalt får höjas med SCB:s
lönekostnadsindex. Konsekvensen blir, att alla andra kunder ska debiteras enligt denna taxa. Detta gör det omöjligt för bolaget att fritt bestämma taxor
med hänsyn till nya krav och kostnader. Ökade kostnader i form av krav och pålagor från myndigheter kan inte täckas genom taxehöjningar.

Svaveldirektiv från EU kommer att försämra konkurensen for sjötransporter, vilket kan leda till att godset överförs till andra transportslag.

Vår organisation och våra fasta kostnader kräver att godsomsättningen ligger på en hög nivå. Vi har små möjligheter att kompensera för minskade volymer från vår huvudkund.

Våra möjligheter begränsas av att avståndet mellan vår huvudkaj och lagerområdet år stort.

Det är även små möjligheter till mellanlagring på kajområdet p.g.a, utrymmeskä! och hänsynstagande till Billeruds verksamhet.


Att Kalix Kommun skriver in de hamntaxor som gäller för Billerud i ett köpeavtal av Fabrikskajen och samtidigt i bolagsordningen för Kalix Hamn AB säger att bolagets ändamål
är att på affärsmässiga grunder driva och utveckla hamnverksamheten i Kalix Hamn känns märkligt. I dagsläget kanske det inte spelar någon större roll eftersom taxorna ligger
i paritet med närliggande hamnar. Men som hamnbolaget säger i förvaltningsberättelsen "Detta gör det omöjligt för bolaget att fritt bestämma taxor med hänsyn till nya krav och
kostnader. Ökade kostnader i form av krav och pålagor från myndigheter kan inte täckas genom taxehöjningar."


Nya krav kan naturligtvis komma. Det är väl ingen som vet vilken väg rederierna kommer att välja när svaveldirektivet börjar gälla. Väljer man en scrubberlösning finns det
stor risk att hamnarna blir skyldiga att ta emot slammet från scrubberanläggningarna. Det kan komma krav om tillgång till landström och andra krav. Kan man inte ta ut kostnaderna
för de investeringarna med hamnavgifter kan det bli besvärligt. Läser man i köpeavtalet av Fabrikskajen där Billeruds hamntaxor finns fastställda finns det två skrivningar som kan
kosta hamnbolaget en del pengar.

Billerud Karlsborg AB ansvarar för isbrytningen vid Östra kajen och farleden mellan Östra kajen och Norska klippan.
Billerud Karlsborg AB har rätt att debitera Kalix Hamn AB en genomsnittlig faktisk kostnad ftir isbrytning vid varje externt anlöp.

Billerud Karlsborg AB ansvarar ftir logistikplaneringen avseende Östra kajen. BillerudKarlsborg AB har rätt att debitera Kalix Hamn AB skälig kostnad för hamnbolagets
nyttjande av logistikplaneringen.


Piteå Hamn tar ut dubbla fartygsavgiften under perioden 1 december till 15 maj för att täcka isbrytningskostnaden.

En kostnad som inte finns med i årsredovisningen för 2012 är den hyra Hamnbolaget ska betala till Kalix Kommun för Fabrikskajen. Det senaste jag hörde i frågan är att det fortfarande
pågår förhandlingar om hyran. Karl-Axel Bergström sa inför Kommunfullmäktige att det lån på 22 miljoner som Kalix Kommun tog för att slutföra muddringsprojektet skulle finansieras
med hamnavgifter. Lånet löper på 25 år, räknar man på 4% ränta så blir det ca 1,7 miljoner per år de närmaste åren. Lägger man på de övriga kostnader hamnbolaget redovisar för 2012 bör det nog komma in en bra bit över 2 miljoner/år för att gå runt.

Räknar man lite grovt på den trafik som varit första kvartalet så ger den inkomster på lite under 500.000.- alltså ca 2 miljoner på årsbasis. Första kvartalet har det inte varit någon råvarubåt så
det kan väl bli ett tillskott där. Det jag har hört är att det är planerat några råvarubåtar under våren/sommaren.

Återgå till "Hamnbolaget"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster