Årsredovisning Kalix Hamn AB 2013

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Årsredovisning Kalix Hamn AB 2013

Inläggav Frazze » sön 23 mar 2014, 16:57

Kalix Hamn AB har nu lämnat årsredovisning för 2013. Trots att hamnbolaget redovisar en vinst på drygt 200.000 .- är det väl inte någon som
ställer sig upp"gör vågen" åt resultatet. De flesta som följt muddringsprojektet och bildandet av Kalix Hamn tycker att Kalix Kommun har skjutit
sig själv i foten när de lade ned Sågkajen. Tyvärr ser det ut som att det är Hamnbolaget som får gå med kryckor, de som höll i avtryckaren vandrar
obehindrat vidare. Hamnbolaget har jobbat hårt för att få nya kunder till hamnen men det har ofta stupat på bristen på upplagsytor vid fabrikskajen och
bristfälliga transportvägar till och från kajen.

Under 2013 tillkom två nya kunder. NCC som tog in en båt med vägsalt och Vattenfall Värme. Vattenfalls båt med bränsleved till värmeverket kom
iofs in i januari i år. I bägge fallen kördes godset vidare med bil ned till Sågkajsområdet för tillfällig lagring.

I förvaltningsberättelsen påpekar hamnbolaget
Ett positivt resultat med kronor 209.697 nås främst tack vare att hyra för hamnen har erlagts endast fem månader.


Hyran för fabrikskajen motsvarar amortering/ränta på det lån på 23 miljoner som kommunen tog för att slutföra muddringen/kajombyggnaden.
I avtalet mellan Kalix Kommun och hamnbolaget står det.

12. Årsavgift
Hamnbolaget skall, som ersättning för nyttjanderätten, erlägga en avgift beräknad som en annuitet, med den av SKL
(Sveriges Kommuner och Landsting) rekommenderade årliga internräntan som grund (för 2013 2,9%). Nyttjanderättsavgiften
betalas kvartalsvis i efterskott, mot av kommunen utfärdad faktura. Annuitetsperioden motsvarar avtalstiden 25 år och som
grund för beräkningen används kapitalbeloppet 23 mkr. Annuitetsbeloppet för näst kommande kalenderår fastställs i slutet
av varje kalenderår, när den av SKL rekommenderade räntesatsen är känd.


Gör man en snabb kalkyl så borde det bli ca 110.000.- /månad. Med full hyra år 2013 hade det alltså tillkommit närmare 800.000.- i kostnader.

Av resultaträkningen framgår att intäkterna från trafiken i hamnen är ca 2,5 miljon. Kostnaderna för att driva hamnen ligger på ca 1,7 miljoner.
Med full hamnhyra hade de hamnat på ca 2,5 miljon. Det blir inte mycket över att samla i ladorna.

Av övriga rörelseintäkter är 365.000.- bidrag för marknads- och säljaktiviteter. Det är nog inget man kan förvänta sig årligen

Bild

Hamnbolaget säger i sin Förvaltningsberättelse att
Bild

År 2013 gick ca 160.000 ton massa/papper och ca 30.000 ton råvara över kaj. Totalt låg godsomsättningen på ca 230.000 ton. Jag tror inte
att godsmängden år 2014 kommer att öka nämnvärt om inte hamnbolaget lyckas locka nya kunder till hamnen. För att hamnbolaget ska må bra
och kunna fondera pengar till framtida underhåll/förbättringar krävs nog att godsomsättningen ökar till över 300.000 ton/år. Tyvärr är ju
inte förutsättningarna de bästa.

Bild

Transportvägarna är ett problem som hamnbolaget påpekar. De vill successivt förbättra dessa. Allt känns tyvärr för mig som ett moment 22.
För att få pengar till förbättringar krävs nya kunder till hamnen. För att få nya kunder till hamnen krävs förbättringar. Som jag ser det är den
enda lösningen att Kalix Kommun opererar bort kulan från foten på hamnbolaget och antingen återupprättar Sågkajen fullt ut eller skapar
nödvändiga ytor och transportvägar till Fabrikskajen för att ge hamnbolaget möjlighet att som det står i ägardirektivet "att på affärsmässiga grunder
driva och utveckla hamnverksamheten i Kalix Hamn"

Det är ju naturligtvis bra att hamnbolaget försöker hålla nere kostnaderna men för mig känns det orimligt att en styrelseordförande samtidigt ska
fungera som VD och sköta den operativa verksamheten
Bild

Till sist vill jag påminna om det budskap Karl-Axel Bergström sålde in konceptet med att enbart satsa på fabrikskajen. Inför Kf 2012-04-16 visade Karl-Axel
siffror på hur godsomsättningen och därmed intäkterna förväntades bli under de första fem åren. Detta då baserat på en prognos från Billerud. För mig lät
det som sagor för barnen men Kf köpte budskapet rakt av och röstade för en nedläggning av Sågkajen. Nu blev ju räntan lägre i år än de 5% K-A räknade med men
hur räntan blir i framtiden vet ingen. Utan ökad godsomsättning hjälper det nog inte om lånet blir räntefritt.

Ljudklipp från Kf 2012-04-16]

År 1 skulle godsomsättningen bli 267.000 ton. Detta skulle då vara 95% av Billeruds prognos. Inom fem år skulle man vara uppe i 342.000 ton. Nu har vi facit
för år 1, det blev ca 225.000 ton, det är en lång väg att segla innan man når 342.000 ton

Återgå till "Hamnbolaget"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster