Hamnbolagets nya strategi?

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Börje Åström
Gäst
Gäst

Inläggav Börje Åström » tis 23 nov 2010, 18:13

Hamnbolaget ser ut att byta ut Kalixpartiets representant i styrelsen. Jag trodde faktiskt att det var en tillgång att ha en politiker som kan \"sjöfart\" i ett sådant bolag, men med tanke på alla turer med S-politiker som inte respekteras ens av det egna partiet, trots överlägsna kryssiffror, varför skulle det då vara någon skillnad i Kalix?

Trix
Gäst
Gäst

Inläggav Trix » tis 23 nov 2010, 20:03

är det sossarna som styr kalix eler är det kenneth ?

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » ons 24 nov 2010, 17:20

Det var trist att höra. Jag tror Rune bidragit med mycket kunskap i Hamnbolagets styrelsemöten. Även om styrelsen kanske inte behöver ha spetskompetens inom området bör de väl ha en viss verklighetsförankring. Det ryktas ju också om förändringar i projektledningen. Kalix Kommun kanske har ett eller fem ess i ärmen.

Jag lånar tråden till lite annat från Kalix Kommuns e-diarium. Den blå texten är länkar till dokumenten

Ny ledamot i Hamnbolaget
Kommunfullmäktige beslutar utse följande person förtiden till och med den 30 april
2011.

1 Dnr 928/10-102
Peter Nilsson Sandlund näringslivsrepresentant för Billerud, i Styrelsen för
Karlsborgsverkens Hamnbolag AB.
Beskrivning av ärendet
Kommunfullmäktige har vid dagens sammanträde befriat Stina Blombäck från
uppdraget som näringslivsrepresentant för Billerud i Styrelsen för Karlsborgsverkens
Hamnbolag AB.

Kapitaltäckningsgaranti - Karlsborgsverkens Hamnbolag AB
Bakgrund
Kalix kommun är 100% ägare till Karlsborgsverkens Hamnbolag AB. Ett
omfattande muddringsprojekt kommer att påbörjas med påföljd att
hamnverksamheten kommer reduceras under denna muddringsperiod.
Under pågående projekttid kommer intäkterna att minska vilket i sin tur
kommer att leda till att bolaget behöver tillskjutas medel.

Skuldebrev Karlsborgs Hamnbolag AB
Bakgrund
Karlsborgsverkens Hamnbolag AB, vilket är helägt av Kalix kommun,
ämnar av Kalix Industrihotell AB förvärva del av fastigheten Karlsborg
3.3, hamnen. Köpeskillingen är satt till 1 500 000 SEK.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » fre 26 nov 2010, 12:54

> Hamnbolaget ser ut att byta ut Kalixpartiets representant i styrelsen. Jag trodde faktiskt att det var en tillgång att ha en politiker som kan \"sjöfart\" i ett sådant bolag, men med tanke på alla turer med S-politiker som inte respekteras ens av det egna partiet, trots överlägsna kryssiffror, varför skulle det då vara någon skillnad i Kalix?

Enligt trovärdiga källor kommer Kommunalfullmäktige att byta ut Rune Sundquist i Hamnbolagets styrelse vid mötet den 29/11. Enligt en källa är den officiella förklaringen de få mandat Kxp har i kommunen. Andra källor ger en lite mer elak bild av orsaken till förändringen i Hamnbolagets styrelse.

En styrelse behöver inte nödvändigtvis ha spetskompetens inom verksamhetsområdet men jag tror de flesta tycker att man ska ha nödvändig kännedom om verksamheten man bedriver. Rune Sundquist är väl den ende i styrelsen som har den kunskapen.

Byter Kf ut Rune S förutsätter jag att det blir någon med minst samma kompetens inom sjöfartsfrågor som tar hans plats annars är det lätt att uppfatta det hela som att politikerna värnar mer om sina kollegor än hamnens framtid

Styrelse Karlsborgsverkens Hamnbolag AB
Utses av kommunfullmäktige. Mandattid 4 år. Antal ledamöter: 5. Antal ersättare: 5. Mandatperiod 2008-11-24 - 2011-04-30

Sturk, Bernt S ordf KALIX
Öhman, Monica S ledm KALIX
Spegel, Folke S ledm KALIX-NYBORG
Sundquist, Rune Kxp ledm RISÖGRUND
Nilsson Sandlund, Peter ledm KALIX
Johansson, Eskil M lekm.rev KALIX
Englund, Johan M lekm.rev KALIX

Läser man Kungörelse, Kommunfullmäktige 2010-11-29finns det inte på dagordningen någon förändring av Hamnbolagets styrelse

Djamila Brännmark
Gäst
Gäst

Inläggav Djamila Brännmark » fre 26 nov 2010, 17:41

Om man behandlar styrelsen i ett bolag som en vanlig nämnd då gäller lagen om proportionella valsätt. Alltså platserna fördelas efter hur många mandat man har fått.
I Hamnbolagets fall blir det att S+V+Mp besätter majoriteten av platserna. Resten fördelas mellan oppositionpartierna. Alltså: Om Rune inte får plats i hamnbolagets styrelse är det inte någon taktik från S utan en överenskommelse mellan oppositionspartierna.

Erkki Haarala
Gäst
Gäst

Inläggav Erkki Haarala » fre 26 nov 2010, 18:08

Exakt så är det ju, valet finns inte på dagordningen till kommande fullmäktige eftersom nuvarande styrelse sitter till 20110430. Delar av oppositionen kommer förmodligen inleda en valteknisk samverkan och då blir det förmodligen C+M+Fp som i sin samverkan avgör vem som sitter på oppositionens mandat.

Runes plats kommer därför definitivt inte att övertas av en socialdemokrat. Om oppositionens val eventuellt styrs av att man värnar om sina kollegor väljer jag att inte kommentera, inte heller personkryssens betydelse eftersom det inte har någon som helst vettig betydelse i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » fre 26 nov 2010, 18:37

Det är ju inte ett krav att styrelsen i ett kommunalt bolag fördelas efter antal mandat, den kan också utses efter kompetens. När det gäller bolag typ Karlsborgsverkens Hamnbolag kan man förvänta sig att styrelsen har en viss grundkompetens inom sjöfart. Det kan ju vara hela Karlsborgsfabrikens framtid man har i sina händer. Är det partipiska eller sakfrågor som ska styra verksamheten

Läste på en blogg följande.
ABL gäller även för kommunala bolag.

Förtroendet att sitta i en kommunal bolagstyrelse får man genom att vara aktiv inom den lokala partiorgansiationen. De flesta kommuner väljer representanter efter partitillhörighet och inte fritt bland personer som har mest lämplig kompetens. Det finns kommuner som tillsätter styrelseledamöter fritt men min erafenhet visar att det är rätt få, bland annat är Göteborg ett undatag där det finns styrelser där man inte är vald pga partitillhörighet.

Genom det proportionella valsystem vi har i Sverige blir därmed också de kommunala bolagsstyrelserna valda i enlighet med vilken majoritet som finns i respektive kommunfullmäktige. För oss som jobbar mest i den privata sektorn kan dett kännas lite ovanligt eftersom man i en kommunal bolagsstyrelse kan träffa på personer som varken har kunskap om ABL eller vad ett aktiebolag är. Detta gör att många kommunala bolag blir mycket tjänstemannastyrda.

Det kan dessutom bli fel då man istället för bolagets intresse sätter den politiska åsikten främst vad gäller nya satsningar, det kan vara hamnar, fastigheter eller idrottsplatser med mera.

Att det kan bli helt fel finns det exempel på. För ett antal år sedan skulle SL i Stockholm besluta om upphandling av en entreprenör. Dåvarande ordföranden ansåg att detta var så känsligt så att inte ens bolagets samtliga styrelseledamöter skulle få kännedom om upphandlingsdokumenten utan krävde att styrelsen skulle besluta om upphandlingen utan att fått se allt material. Partipiskan ven och beslutet togs.

Solist
Gäst
Gäst

Inläggav Solist » fre 26 nov 2010, 22:01

De trovärdiga källorna som berättar att KF ska avsätta Rune från styrelsen i Hamnbolaget är VÄLDIGT felunderrättade. Man kan undra vilka syften som finns med den sortens ryktesspridning. Lyssna inte på bittra lögnare utan tänk själv. Kalixpartiet har för övrigt dubblerat antalet ledamöter i KF så det låga antalet ledamöter som orsak är i likhet med de andra konspiratoriska teorierna helt gripna ur luften.

Solist
Gäst
Gäst

Inläggav Solist » fre 26 nov 2010, 22:15

Frågan om man ska följa partifärg när man tillsätter styrelserna i kommunala bolag är väl en helt annan fråga än om Rune kommer att avsättas på nästa KF. Att det kan vara lämpligt att ha kompetenta styrelseledamöter i stället för partimedlemmar är väl däremot en sanning som inte behöver diskuteras. Vilka områden de ska vara kompetenta inom kan däremot vara föremål för funderingar.

Djamila B
Gäst
Gäst

Inläggav Djamila B » fre 26 nov 2010, 22:20

Jag håller inte helt och hållet med dig om att kompetens inom sjöfart är avgörande när man väljer till styrelsen för ett hamnbolag. Jag säger därmed inte att Rune inte har gjort ett bra jobb eftersom jag inte är insatt i detta bolag.
Om jag får bestämma då tycker jag att kompetens inom logistik, försäljning och marknadsföring är minst lika viktiga. Detta eftersom hamnen ska locka till sig andra bolag som använder sjötransporter.

Det finns en grundskillnad mellan \"vanliga\" privata aktiebolag och hamnbolaget. Hamnbolaget (och det är inte det enda bolaget) inte har en egen kassa och då blir det svårt att släppa fram privata styrelseledamöter att fritt besluta om investeringar som kommunen ska finansiera eller borga för.

Vem vet? Kanske går vi mot självständiga kommunala bolag där styrelseledamöterna väljs bland näringslivets företrädare.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » lör 27 nov 2010, 00:22

Djamila skrev

Om jag får bestämma då tycker jag att kompetens inom logistik, försäljning och marknadsföring är minst lika viktiga. Detta eftersom hamnen ska locka till sig andra bolag som använder sjötransporter.

@Djamila
Naturligtvis krävs det kompetens inom de områden du nämner men jag tror att hur duktig du än är inom dessa områden blir det svårt att \"sälja\" hamnen om inte du inte har kunskap om sjöfart. Jag antar att styrelsen i KIAB som skött om hamnen tidgare, och antagligen fortfarande gör det, är tillsatta med de kriterierna.
Vi ser ju hur sågkajen är skött de senaste åren, man ska vara en väldigt duktig säljare och marknadsförare om man ska sälja en kaj som många redare är tveksamma att lägga till vid överhuvudtaget. Det kan ju inte bero på pengar, inkomsterna har ju varit många miljoner de senaste åren.

Bild

Solist skrev

De trovärdiga källorna som berättar att KF ska avsätta Rune från styrelsen i Hamnbolaget är VÄLDIGT felunderrättade. Man kan undra vilka syften som finns med den sortens ryktesspridning. Lyssna inte på bittra lögnare utan tänk själv. Kalixpartiet har för övrigt dubblerat antalet ledamöter i KF så det låga antalet ledamöter som orsak är i likhet med de andra konspiratoriska teorierna helt gripna ur luften.

@Solist
Ibland blir trovärdiga källor till rykten \"felunderrättade\" p.g.a att ryktet sprider sig och planer förändras. Jag påstår inte att det är så i det här fallet. Eftersom du säger att de trovärdiga källorna är VÄLDIGT felunderrättade så får vi väl betrakta det hela som \"Case Closed\". Naturligtvis under förutsättning att du är VÄLDIGT \"rättunderrättad\"

Karlsborgshamn.se försöker följa allt av som är av intresse för verksamheten i hamnen. Vårt forum är en plats att diskutera, ställa frågor eller ha synpunkter kring verksamheten i Karlsborgs Hamn. Kalix Kommun har valt att inte gå ut med speciellt mycket information kring Hamnbolaget och muddringsprojektet därför florerar många rykten och sanningar. Genom att ta upp dessa saker i forumet och skicka frågan vidare till de som kan tänkas känna till sanningen kan vi bekräfta eller avfärda rykten.

I det här fallet mailade jag samtliga KF medlemmar som har en fungerande e-post adress på Kalix Kommuns hemsida med en länk till den här forumtråden

Om man ska tolka de svar som Erkki, Djamila och Solist ger så
- Kommer det inte att ske någon förändring av Hamnbolagets styrelse vid KF 29/11
- Det är oppositionen som avgör om Rune S sitter kvar i styrelsen
- Styrelsen bör tillsättas efter kompetens
- Solist känner tydligen de personer som oroat sig över de rykten som florerat kring hamnbolagets styrelse eftersom han kallar dem för \"bittra lögnare\".

/Frazze U.P.A

Djamila
Gäst
Gäst

Inläggav Djamila » lör 27 nov 2010, 01:12

Nu håller hamnbolaget på att muddra farleden till Karlsborgs hamn och reparera kajen och förlänga den. Billerud har en företrädare i styrelsen för hamnbolaget och man upphandlar de bästa konsulterna för jobbet. Arbetet genomförs med senaste tekniken som finns att tillgå. Jobbet kommer säkert att kosta flera tiotal miljoner kronor (jag bara gissar).
Man kan väl utgå från att när arbetet är slutfört då är hamnen farbar och topp-modern. Det lämnas säkert garanti för jobbet.
Efter detta borde kanske kompetens som att sälja hamntjänster, marknadsföra hamnen och erbjuda nya företag logistiklösningar som kombinerar järnväg och sjöfart mycket viktiga.

Jag vet att när jag behöver en hantverkare för att bygga om mitt kök då anlitar jag någon som är duktig. Jag berättar vad jag vill ha och han använder sin kompetens och yrkeskunnande så jag blir nöjd. När han är klar betalar jag och får en garanti för att köket fortsätter att fungera som det var tänkt. Jag erbjuder honom inte ett rum hemma hos mig bara ifall att. Men sån är jag.

bruksare
Gäst
Gäst

Inläggav bruksare » lör 27 nov 2010, 14:12

jag tycker det är bra att den här typen av frågor tas upp. jag har själv hört talas detta på stan. mycket bra att det finns politiker som skriver i forumet. det kanske var ett felaktigt rykte den här gången men kör på frazze och ni andra som lägger ned tid på sidan

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » lör 27 nov 2010, 17:53

> Nu håller hamnbolaget på att muddra farleden till Karlsborgs hamn och reparera kajen och förlänga den. Billerud har en företrädare i styrelsen för hamnbolaget och man upphandlar de bästa konsulterna för jobbet. Arbetet genomförs med senaste tekniken som finns att tillgå. Jobbet kommer säkert att kosta flera tiotal miljoner kronor (jag bara gissar).
> Man kan väl utgå från att när arbetet är slutfört då är hamnen farbar och topp-modern. Det lämnas säkert garanti för jobbet.
> Efter detta borde kanske kompetens som att sälja hamntjänster, marknadsföra hamnen och erbjuda nya företag logistiklösningar som kombinerar järnväg och sjöfart mycket viktiga.
>
> Jag vet att när jag behöver en hantverkare för att bygga om mitt kök då anlitar jag någon som är duktig. Jag berättar vad jag vill ha och han använder sin kompetens och yrkeskunnande så jag blir nöjd. När han är klar betalar jag och får en garanti för att köket fortsätter att fungera som det var tänkt. Jag erbjuder honom inte ett rum hemma hos mig bara ifall att. Men sån är jag.

> Nu håller hamnbolaget på att muddra farleden till Karlsborgs hamn och reparera kajen och förlänga den. Billerud har en företrädare i styrelsen för hamnbolaget och man upphandlar de bästa konsulterna för jobbet. Arbetet genomförs med senaste tekniken som finns att tillgå. Jobbet kommer säkert att kosta flera tiotal miljoner kronor (jag bara gissar).
> Man kan väl utgå från att när arbetet är slutfört då är hamnen farbar och topp-modern. Det lämnas säkert garanti för jobbet.
> Efter detta borde kanske kompetens som att sälja hamntjänster, marknadsföra hamnen och erbjuda nya företag logistiklösningar som kombinerar järnväg och sjöfart mycket viktiga.
>
> Jag vet att när jag behöver en hantverkare för att bygga om mitt kök då anlitar jag någon som är duktig. Jag berättar vad jag vill ha och han använder sin kompetens och yrkeskunnande så jag blir nöjd. När han är klar betalar jag och får en garanti för att köket fortsätter att fungera som det var tänkt. Jag erbjuder honom inte ett rum hemma hos mig bara ifall att. Men sån är jag.

- Det är inte Hamnbolaget som driver projektet, det är Kalix Kommun. Det var Kalix Kommun som ansökte och fick beviljat EU-medel för muddringen. Projektledare är väl fortfarande Karl-Axel även om det ryktas om ett utbyte på den posten. Jag vet inte vilket inflytande Hamnbolaget med bl.a en Billerud företrädare har i projektet. Det vet du säkert bättre

- Anbudstiden för Etapp 1, invallning av vikar går väl ut i helgen. Vad jag vet är inget arbete påbörjat. Enligt plan ska det påbörjas efter nyår.

- Muddringen beräknas starta nästa höst/vinter
- Breddning/upprustning av sågkajen året därpå. Det är fortfarande KIAB som äger sågkajen, en av punkterna på dagorningen för måndagens KF är \"Del av fastigheten Karlsborg 3:3 Hamnen – skuldebrev\"

Karlsborgsverkens Hamnbolag AB, vilket är helägt av Kalix kommun,
ämnar av Kalix Industrihotell AB förvärva del av fastigheten Karlsborg
3.3, hamnen. Köpeskillingen är satt till 1 500 000 SEK.

- Sågkajen kommer inte att förlängas, delar av den kommer att breddas för att det ska gå att muddra till önskat djup närmast kajen. Troligtvis blir bara en del av längden användbar.

- Hela projektet är kostnadsberäknat till ca 80 miljoner

Tyvärr visade det sig att \"de bästa\" konsulterna kanske inte hade riktigt rätt beträffande farledsbredden. Sjöfartsverket har haft synpunkter på detta och förmodligen kommer den utökade farledsbredden att kosta en del extra slantar.

Det är enkelt att köpa något när man vet vad man ska ha. Du vet hur ditt kök ska se ut för att du antagligen använder det dagligen. Att handla upp en upprustning av en hamn kräver också att man vet vad man ska ha. Har man aldrig vistats i en hamn eller har inte har någon erfarenhet av hamnverksamhet är det lätt att det blir fel oavsett hur duktiga hantverkare man anlitar därför tycker jag och många andra att det krävs en viss erfarenhet av sjöfart bland beställarna.

Förhoppningsvis är hamnen toppmodern när projeket är avslutat. Jag håller med dig att då är kompetens att sälja hamntjänster, marknadsföra hamnen och erbjuda nya företag logistiklösningar som kombinerar järnväg och sjöfart mycket viktiga. Det är en lång väg dit och det är väl knappast styrelsen som ska utföra de uppgifterna.

Ulf Blombäck
Gäst
Gäst

Inläggav Ulf Blombäck » lör 27 nov 2010, 18:10

Hej!

Det känns väldigt spännande att nu hamnen muddras för att möjliggöra ökad och mer frekvent trafik. Jag menar att förutom den större lastkapaciteten som större fartyg medför så har de samtidigt oftare bättre isklass.
Vårt arbete att fylla dessa fartyg med varor båda vägarna har nu startat. Detta blir \"nyckeln\" för en bra framtid, både för industrin och hamnen.

Jag har tagit del av nyheten att EU tecknat avtal med Ryssland om sänkta tullar på råvaror från Ryssland. Som jag förstår det så innebär det en sänkning från 15 euro till 2. (Istället för en höjning till 50) Detta borde innebära en ökad import av råvaror till Karlsborg. Vi gör nu allt för rusta hamnen. Tillträdesskyddet kommer att förstärkas och kajen blir ny.

Vi har från hamnens sida inlett ett mer fördjupat samarbete med såväl KIAB som Bottenvikens stuveri AB när det gäller driften.

Jag vill samtidigt också påpeka att huvudman för muddringen är Kalix kommun genom sin tekniska förvaltning.

När det gäller hamnbolagets ledning, så betämmer ägaren i denna fråga. Lägg märke till att detta är ett aktiebolag som opererar på marknaden. Det är bolagets bästa som skall stå främst, inte politik.

Ulf Blombäck VD för Karlsborgs hamn AB
PS Bra sida Frazze Ds

Återgå till "Hamnbolaget"