Hamnbolagets nya strategi?

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Börje Åström
Gäst
Gäst

Inläggav Börje Åström » lör 27 nov 2010, 18:10

Mycket bra information och sammanfattning, Frazze. Med tanke på inläggen kan man väl konstatera att vissa frågor bör lyftas och diskuteras. I det här Forumet naturligtvis frågor som rör hamnen, men det skulle nog inte skada om man också intresserade sig för andra frågor.
Jag har en känsla av att en del beslutsfattare blir lite \"fartblinda\" och inte på allvar tar till sig medborgarnas synpunkter, i synnerhet efter ett val, eftersom man då får sitta ostörda i flera år.
Konsulter i all ära, men om man inte har gett dem rätt förutsättningar utifrån det egna behovet, då får man en produkt som blivit mycket bättre om man tagit till sig den lokala kunskap som finns.
I det här projektet(muddringen och bygget av ny kaj)finns ett antal detaljer som en med lokal erfarenhet av Karlsborgs hamn och farled skulle haft synpunkter på.

staffan
Gäst
Gäst

Inläggav staffan » sön 28 nov 2010, 16:23

Roligt läsa så mycket inlägg i forumet !
Fortsätt så :-)

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 28 nov 2010, 17:20

> Hej!
>
> Det känns väldigt spännande att nu hamnen muddras för att möjliggöra ökad och mer frekvent trafik. Jag menar att förutom den större lastkapaciteten som större fartyg medför så har de samtidigt oftare bättre isklass.
> Vårt arbete att fylla dessa fartyg med varor båda vägarna har nu startat. Detta blir \"nyckeln\" för en bra framtid, både för industrin och hamnen.
>
> Jag har tagit del av nyheten att EU tecknat avtal med Ryssland om sänkta tullar på råvaror från Ryssland. Som jag förstår det så innebär det en sänkning från 15 euro till 2. (Istället för en höjning till 50) Detta borde innebära en ökad import av råvaror till Karlsborg. Vi gör nu allt för rusta hamnen. Tillträdesskyddet kommer att förstärkas och kajen blir ny.
>
> Vi har från hamnens sida inlett ett mer fördjupat samarbete med såväl KIAB som Bottenvikens stuveri AB när det gäller driften.
>
> Jag vill samtidigt också påpeka att huvudman för muddringen är Kalix kommun genom sin tekniska förvaltning.
>
> När det gäller hamnbolagets ledning, så betämmer ägaren i denna fråga. Lägg märke till att detta är ett aktiebolag som opererar på marknaden. Det är bolagets bästa som skall stå främst, inte politik.
>
> Ulf Blombäck VD för Karlsborgs hamn AB
> PS Bra sida Frazze Ds

Hej Ulf,
bara genom att skriva under inlägget med Ulf Blombäck VD för Karlsborgs hamn AB har du gett svar på många frågor :-)

Jag hoppas dina ord \"detta är ett aktiebolag som opererar på marknaden. Det är bolagets bästa som skall stå främst, inte politik.\" kommer att vara vägledande för våra politiker som tillsätter styrelsen.

Även om Billerud inte importerar speciellt mycket virke från Ryssland så påverkar de ryska tullarna även priset på massaved från Baltikum. År 2007 var ett extrem år, priserna på massaved sköt i höjden, hotet om kraftigt höjda tullar gjorde att Billerud Skog importerade väldigt mycket massaved och flis. Sen kom finanskrisen 2008-2009. Även om Karlsborg klarade sig relativt lindrigt undan så blev det en minskad produktion i fabriken. Resultatet har många sett, oändliga travar med massaved i bl.a Karlsborg, Töre och Seskarö. Råvarulagret blev alldeles för stort och är på väg ned. Ser man på antalet anlöp vid sågkajen syns trenden tydligt.

De flesta av de fartygen går tomma tillbaka till Baltikum. Här finns en utmaning för en duktig säljare

Bild

Några frågor till dig

- Ser du det som ett problem att Hamnbolaget inte är huvudman för muddringsprojeket?

- Du är VD för bolaget, är du den ende anställde? Kommer det att anställas fler för den operativa verksamheten?

- Anledningen till att jag driver den här sidan är den totala avsaknaden av information om vad som händer i Hamnbolaget och muddringsprojeket. Har hamnbolaget planer på att sätta upp en egen sida där ni går ut med information?

Vi publicerar naturligvis allt som är av intresse i hamnfrågor så ni är väkommna att fortlöpande informera intresserade via den här hemsidan i forum eller mail till mig.

Kul att du uppskattar sidan

Jag passar också på att tacka de politiker som gett sig in i debatten. Jag tror som Börje Å säger att Kalix Kommun skulle få in många kloka förslag och synpunkter i andra frågor med öppna forum där intresserade kan fråga och få svar

Ulf Blombäck
Gäst
Gäst

Inläggav Ulf Blombäck » sön 28 nov 2010, 19:51

Hej Frazze!

Här kommer svar.

- Ser du det som ett problem att Hamnbolaget inte är huvudman för muddringsprojeket?

Svar: Nej, tekniska förvaltningen har bättre förutsättningar.

- Du är VD för bolaget, är du den ende anställde? Kommer det att anställas fler för den operativa verksamheten?

Svar: Jag är ensam anställd på deltid vid sidan om mitt ordinarie jobb. I detta läge köper vi tjänster av KIAB och BSAB för driften.

- Anledningen till att jag driver den här sidan är den totala avsaknaden av information om vad som händer i Hamnbolaget och muddringsprojeket. Har hamnbolaget planer på att sätta upp en egen sida där ni går ut med information?

Svar: Jag tycker att den information som lämnas på denna sida är både initierad och saklig. Då bolaget befinner sig i en konsolideringsfas och denna sida är \"inarbetad\" så skulle jag uppskatta om vi kunde formalisera samarbetet. Jag ser fram emot ett förslag via mail.

Än en gång, gratulerar till sidan.

Solist
Gäst
Gäst

Inläggav Solist » tis 30 nov 2010, 00:56

Dagens KF har passerat och så vitt jag förstått så sitter Rune kvar i Hamnbolagets styrelse. De trovärdiga källorna visade sig, precis som jag trodde, ha totalt fel.

bruksare
Gäst
Gäst

Inläggav bruksare » tis 30 nov 2010, 10:05

det kanske blev politiskt omöjligt att avsätta han pga det som skrevs här:-D

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Hamnbolagets nya styrelse?

Inläggav Frazze » lör 05 feb 2011, 14:01

I kallelsen till Kommunfullmäktige i förvaltningsbyggnadens sessionssal måndagen den 14 februari 2011, kl 10.00. kan man under punkt 12 läsa följande

12. Styrelse Karlsborgsverkens Hamnbolag AB (ledamöter, ersättare, ordförande,
vice ordförande, lekmannarevisor och lekmannarevisorsersättare)

Mandatperioden för samtliga styrelsemedlemmar verkar gå ut den 30/4 så
antar jag att det blir val till samtliga poster i styrelsen. Med tanke på tidigare inlägg från politiker blir det intressant att se vad Kf beslutar

Styrelse Karlsborgsverkens Hamnbolag AB
Utses av kommunfullmäktige. Mandattid 4 år. Antal ledamöter: 5. Antal ersättare: 5. Mandatperiod 2008-11-24 - 2011-04-30

Sturk, Bernt S ordf KALIX
Öhman, Monica S ledm KALIX
Spegel, Folke S ledm KALIX-NYBORG
Sundquist, Rune Kxp ledm RISÖGRUND
Nilsson Sandlund, Peter ledm KALIX
Johansson, Eskil M lekm.rev KALIX
Englund, Johan M lekm.rev KALIX

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Spekulationer om Hamnbolagets nya styrelse?

Inläggav Frazze » sön 06 feb 2011, 17:13

Bernt Sturk säger att han kandiderar för en ny period med en viss reservation att det kanske inte blir 4 år.

Lite spekulationer

Bernt blir kvar som ordförande, han har betytt väldigt mycket för att finansieringen löste sig. Att (S) byter ut honom i det här läget är knappast troligt

En sosse byts ut mot en MP. Kenneth är säkert sugen på uppdraget. Monica Ö ligger nog löst.

Oppositionen ska utse en ledamot, jag hoppas Rune Sundqvist blir kvar men moderaterna vill nog gärna ha den platsen. Jag skulle inte bli förvånad om Linda Frohm eller Roland Nordin tar den platsen.

Det är nog troligt att Billerud sätter in den nye VD\'n Annica Bresky i styrelsen.

Den som har möjlighet kan följa Kf på webben

http://www.kalix.se/templates/WidePage____27183.aspx

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » tis 15 feb 2011, 07:36

> De trovärdiga källorna som berättar att KF ska avsätta Rune från styrelsen i Hamnbolaget är VÄLDIGT felunderrättade. Man kan undra vilka syften som finns med den sortens ryktesspridning. Lyssna inte på bittra lögnare utan tänk själv. Kalixpartiet har för övrigt dubblerat antalet ledamöter i KF så det låga antalet ledamöter som orsak är i likhet med de andra konspiratoriska teorierna helt gripna ur luften.

De trovärdiga källorna visade sig var ganska välunderättade. Det var bara tidpunkten som var fel

Återgå till "Hamnbolaget"