Det är de små detaljerna som gör det

Snack om Karlsborgs Hamn
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Frazze » ons 21 nov 2012, 17:54

I alla år har ett problem vid snöröjning varit att pollarna varit en bit innanför avkörningsskyddet. Traktorföraren har inte kunnat ploga hela vägen
längs avkörningsskyddet utan varit tvungen att svänga ut vid varje pollare. Det fanns förhoppningar om att detta skulle bli bättre med den nya
kajdelen men problemet kommer att kvarstå. En liten detalj i det hela men som hade förenklat snöröjningen avsevärt. Det är ca 15 pollare längs
kajen. Jag antar att konstruktörerna aldrig skottat snö på en kaj och jag antar också att de inte frågat de som jobbar på kajen dagligen. NCC har
byggt helt enligt ritning.

Bild

Håkan Öhlund
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 14 feb 2010, 11:18

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Håkan Öhlund » ons 21 nov 2012, 22:58

Kanske det har göra med hållfastheten att pollarna är lite mer in på kajen ::) Kanske man hadde kunnat ha avkörningsskyddet lite in på kanjen så det hadde gått i linje..

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Frazze » tis 27 nov 2012, 18:29

Håkan Öhlund skrev:Kanske det har göra med hållfastheten att pollarna är lite mer in på kajen ::) Kanske man hadde kunnat ha avkörningsskyddet
lite in på kanjen så det hadde gått i linje..


En nackdel med att dra in avkörningsskydden är att kranen får lite sämre räckvidd. Det hade säkert gått att bygga in förstärkningar i kajen som gjort
det möjligt att flytta ut pollarna så de gått fria vid snöröjningen.

En annan detalj som jag och många andra funderat över är den planerade el- och vattenanslutningen för fartyg. Det som just nu är gjort är att det finns
två brunnar, en i varje kajhörn. Det är delvis förberett för el- och vatten genom att det är lagt rör under den nya kajdelen och genom den inre nya kantbalken

Bild

Det återstår en hel del innan allt är klart. Tanken är att det ska dras ut 400 Volt landström och vattenutkast till fartygen och en 10kV anslutning för en
ev. elektrisk hamnkran.

NCC har luckat igen brunnarna innan de lämnade över kajen. Luckorna som är tillverkade av plåt och betong (ca 10 cm tjocka) väger antagligen 2-300 kilo.
De lämnade två handtag, typ skalmar till en skottkärra, för att öppna locket. Båtman Staffan gjorde idag ett försök att öppna brunnen. Den rörde väl sig ca
en centimeter. Vi får hoppas att det här bara är en temporär lösning fram till dess allt är klart för annars får hamnen anlita Hulken som Båtman.
Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Frazze » lör 01 dec 2012, 12:22

Ett problem vid den gamla kajen var att avkörningsskydden var så höga att trossarna började skava
mot skydden när båten lastades
Bild

Detta påpekades av grabbarna på kajen vid ett projektmöte. De föreslog att
avkörningsskydden skulle göras något lägre så trossarna gick fria även när båten
var fulllastad. Projektet nappade på idén och avkörningsskydden är något lägre än
tidigare. MEN, samtidigt så blev de nya pollarna lägre än de gamla så läget är väl
i stort sett oförändrat.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Frazze » lör 01 dec 2012, 19:13

I förfrågningsunderlaget anges att det skulle vara 140 st pålar med längden 12 meter. Det visade sig direkt
man började med pålningsarbetet att de var för korta. Ett antal 12 meters pålar var då redan levererade och
ca. 15 st har blivit liggandes på kajen och andra ställen.
Bild

Nu är de borta, projektet använde dem som ankare för betongmadrassen som ligger under kajen.
Jag antar att de placerades i det dike som ligger en bit utanför kajen.
Bild

Traktorn bär fram pålarna
Bild

Kranen lyfter ned pålarna i sjön där dykare placerar dem rätt
Bild
Bild

Jag vet inte vad pålarna kostar men i ett av anbuden till ombyggnaden anges ett pris på drygt 20.000.-/styck
Det är i alla fall ett par hundra tusen som är kastat i sjön. Det man inte ser finns inte. Sen kan man väl också
tycka att det inte är speciellt smart att först rama djupet och sen lägga ned betongpelare på botten

Börje Åström
Medlem
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 06:26

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Börje Åström » lör 01 dec 2012, 19:43

Det verkar inte vara en siffra rätt i det här projektet. Kan man eller får man göra så här många tavlor utan att någon måste stå till svars? Inte nog med att man bränt en massa pengar, så har man också fått ett resultat som definitivt inte gagnar en utveckling av hamnen och kommunen vilket var avsikten från början.
Ser det ut så här i alla andra projekt? Ja, varför skulle det här vara unikt?

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav Frazze » ons 13 feb 2013, 20:35

Det verkar som att de nya pollarna inte är optimala. De är betydligt mindre än de gamla och ligger för långt ned i förhållande till avkörningsskydden. HUDSONBORG ville ha dubbla spring men det var lite problem att få de tjocka repen att sitta ordentligt på pollaren. Det ena repet hoppade av när det blev lite belastning på det. Snö och is kring pollaren gör det naturligtvis värre. Det är inte speciellt roligt att vara tvungen att stå så nära springen när det är belastning på den

Bild

Bild

bruksare
Medlem
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 14:15

Re: Det är de små detaljerna som gör det

Inläggav bruksare » lör 16 feb 2013, 13:19

låt dom ansvariga få sitt namn på varsin pollare. gärna med en bild av dem.


Återgå till "Allmänna hamnfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst