En hamn för hela Östra Norrbotten

Snack om Karlsborgs Hamn
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

En hamn för hela Östra Norrbotten

Inläggav Frazze » tor 29 nov 2012, 20:18

Tyvärr ser det ut som att SCA's skeppning av grantimmer från Tornedalen till Rundvik blev ett "One night stand". När Boskalis hämtat sin utrustning i helgen
eller i början av nästa vecka sänks förmodligen Max LOA vid Sågkajen till 60 meter så då återstår nog inget annat än att begrava liket.

Eftersom det inte finns tillräckligt med lagringsytor vid Fabrikskajen måste virket lagras på sågområdet och sen transporteras till Fabrikskajen vid lastning. SCA ansåg
att kostnaden för denna hantering blir för hög så det blir nog att timmerbilarna från Tornedalen får rulla ned till Rundvik.

En annan transport som var på gång men inte blev av var en maskin som skulle upp till Kiruna. Maskinen var nästan 9 meter bred och vägde ca 126 ton. Den hade gått att
lossa på Fabrikskajen men ingen ville ta på sig att transportera den därifrån. Jag hörde ryktas om att det berodde på osäkerhet om den den nybyggda vägen från kaj till
Erikövägen klarar av transporten. Maskinen kommer att gå över Piteå och BDX transporterar den till Kiruna.

Kalix Kommun hade genom muddringsprojektet och bildandet av ett Hamnbolag en möjlighet att bli en hamn för Östra Norrbotten. För att få det förtroendet krävs
det nog många liknade affärer som den med SCA för att visa att logistik och annat fungererar i hamnen. Jag har svårt att se att man kommer att lyckas med det med
bara en kaj med plats för ett fartyg.

Om man överhuvudtaget ska få det att fungera måste det nog "Först in" gälla och jag tror inte Billerud köper den turordningen rakt av. Hur ska Hamnbolaget kunna planera annan
verksamhet på kajen när ankomstdatum som för t.ex. KLAIPEDA SPIRIT (KS) ändras nästan varje dag. KS lastar massa till Turkiet

Den 20/11 kom besked om att KS väntades in den 25/11
Den 22/11 kom besked om att KS väntades in den 27/11
Den 27/11 kom besked om att KS väntades in den 1/12
Den 29/11 kom besked om att KS väntades in den 3/12

Den 27/11 aviserades SONORO dessutom till den 30/11 som senare blev 29/11

Det är bara att önska Hamnbolaget lycka till. En stor del av investeringen ska betalas via hamnavgifter, räcker inte de till blir det över skattsedeln
i stället.

Börje Åström
Medlem
Medlem

Re: En hamn för hela Östra Norrbotten

Inläggav Börje Åström » fre 30 nov 2012, 09:52

Så stod det väl i målbeskrivningen och verksamhetsplanen för projektet. Av detta blev bara en stor säck tomma ord och en massa pengar som försvann ner i ett par jättedammar som någon eller några inte vill ta ansvar för.
NSD undersöker för närvarande flera projekt i Norrbotten där projektpengar från bl.a. Landstinget använts på ett oansvarigt sätt. Nog vore väl detta Projekt också vara ett sådant eftersom ingen vill ta ansvar för vare sig felprojekteringar eller målbeskrivningens syfte.
Beträffande Hamnbolaget så finns det väl ingen anledning att ha det kvar eftersom man inte har något att erbjuda nya kunder. Stuveriet sköter verksamheten i hamnen, eller vad som är kvar av hamnen och Billerud har ett fast avtal för sin verksamhet.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » mån 03 dec 2012, 21:10

Det här hade kunnat vara en bild av en blomstrande "Hela Östra Norrbottens Hamn" men tyvärr är det är det bild av hur ett fåtal människors
misslyckande medförde en nedlagd kaj och en bogserbåt utan kajplats Det är nog sista gången vi ser ett fartyg lasta/lossa vid Sågkajen. Det hade kunnat
vara en bild där hamnen kryllar av politiker och andra potentater som avnjuter löjromssnittar och skålar i Champagne över ett lyckat muddringsprojekt
men idag var kajen rätt öde bortsett från de som var tvungen att jobba där. Vem vill stå där med en påse på huvudet i snålblåsten när man kan sitta på
ett ombonat kontor och fundera på hur man på bästa sätt kan smita undan ansvar.

Bild

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » ons 12 dec 2012, 21:05

Jag skrev tidigare
En annan transport som var på gång men inte blev av var en maskin som skulle upp till Kiruna. Maskinen var nästan 9 meter bred och vägde ca 126 ton. Den hade gått att
lossa på Fabrikskajen men ingen ville ta på sig att transportera den därifrån. Jag hörde ryktas om att det berodde på osäkerhet om den den nybyggda vägen från kaj till
Erikövägen klarar av transporten. Maskinen kommer att gå över Piteå och BDX transporterar den till Kiruna.

Jag hörde nyligt att det är den nya bärringen till Pelletsverk KK4 i Svappavaara det är frågan om.
LKAB har därför beslutat att beställa en ny bärring
Nio meter bred och ca 120 ton tung. Rykten säger att Trafikverket inte vill ha bärringen längs E4 från Piteå så vem vet,
den kanske lossas vid sågkajen istället.

bm1113
Global moderator
Global moderator
Kontakt:

Inläggav bm1113 » ons 12 dec 2012, 21:31

Frazze skrev:Jag skrev tidigare

Jag hörde nyligt att det är den nya bärringen till Pelletsverk KK4 i Svappavaara det är frågan om.
LKAB har därför beslutat att beställa en ny bärring
Nio meter bred och ca 120 ton tung. Rykten säger att Trafikverket inte vill ha bärringen längs E4 från Piteå så vem vet,
den kanske lossas vid sågkajen istället.

Helt klart intressant sånt vill man ju gärna veta mer om och när det blir ;) det jag funderar på är vilken väg de skulle kunna ta då blir det E4 ändå till Töre eller över Morjärv hmm

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » ons 12 dec 2012, 23:20

Via sågkajen? Vem ska stå med mössan i handen och begära dispens för en sådan transport. Jag tror inte det finns något "flytetyg" som har de mått som krävs för att lossa där. SIGYN var in till Törehamn och lossade något liknande för några år sedan, men då var inte problemet längden på fartyget, utan godsets bredd och det borde väl inte bekymra en godsmottagare i en hamn?
Det är sorgligt att man inte kan ta emot specialgods av detta slag, med tanke på alla vackra ord om nya aktörer, som fanns med i ansökan om medel för en muddring av hamnen.
Det är fan ta mig skamligt att inte de ansvariga som sprättat iväg en massa miljoner i onödan, inte fattat att man förstört en hamn som skulle ha blivit ett lyft för hela regionen.
Gruvnäringen med transporter av olika slag, behov av lagringsmöjligheter både i magasin och på flera hektar öppna ytor.
Ansöka, bli godkänd och sedan skära bort det som var viktigast för att hela projektet skulle bli det som man strävade efter, bara för att man förstört en massa pengar på dålig projektering och styrning.
Vilken av dammarna ska vi bygga tak över för att göra en bandyhall? Bästa parkeringsplatserna finns väl i Geviken.

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » tor 13 dec 2012, 11:05

Tyvärr missar Karlsborg den omtalade bärringen till KK4 i Svappavaara. Den nya fabrikskajen med tillhörande transportvägar bedöms för trång
för ringen som är nio meter i diameter. Om jag uppfattat saken rätt så stupade Sågkajen på att det inte finns tillräckligt med uppgifter om den
för att garantera att den klarar belastningen. Det blir i Kemi hamn som ringen lossas. Jag antar att Sagan om ringen nu kommit till det sista kapitlet

Återgå till "Allmänna hamnfrågor"