Demurrage

Snack om Karlsborgs Hamn
Börje Åström
Medlem
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 06:26

Demurrage

Inläggav Börje Åström » fre 31 maj 2013, 10:21

Är det någon som känner till vad som gäller vid Fabrikskajen angående demurrage på grund av "för kort kaj"? Det ligger en väntande vid Farstugrundet sedan igår kväll och det har hänt tidigare i år och kommer att hända igen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Demurrage

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Demurrage

Inläggav Frazze » mån 03 jun 2013, 16:01

Jag tror inte det finns några generella regler gällande Demurrage, detaljerna finns nog i det avtal köparen skriver med rederiet.
Det finns några andra viktiga begrepp som hänger ihop med demurrage

När en köpare beställer en frakt vill han naturligtvis ha båten på plats ett visst datum. En redare kan av naturliga skäl (väder, vind, lastning/lossning i andra hamnar)
inte garantera att båten finns på plats ett visst klockslag. I avtalet kommer man därför överens om "Laycan", en tidsperiod (ofta 2-3 dagar) när fartyget
ska finnas på plats. Laycan är en förkortning av Laydays och Canceling. Kommer inte fartyget in inom den tiden har köparen rätt att annulera kontraktet.

Om fartyget anländer inom Laycan utfärdar det en NOR, Notice of Readiness där de talar om att de är redo att lasta/lossa. Köparen har då ett antal timmar
(ofta 6 timmar) på sig att påbörja lastning/lossning. När den tiden har löpt ut börjar Laytime löpa.

Laytime är den tid som köparen har på sig att lasta/lossa fartyget. När den tiden löpt ut övergår Laytime till Demurrage

De exakta tiderna för Laycan, Laytime och Demurragebeloppet anges i avtalet mellan parterna.

Det jag vet är att för de kemtankers som kommer med lut ligger Demurrage på ca 100.000.- /dygn

När det gäller Billeruds frakter så står det i köpeavtalet av fabrikskajen att Billerud ansvarar för logistiken av sina frakter så hamnbolaget borde inte drabbas av
några kostnader för "dubbelbokningar" men om Hamnbolaget får igång någon egen verksamhet blir det nog lite mer tillspetsat


Återgå till "Allmänna hamnfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst