Säker förtöjning

Snack om Karlsborgs Hamn
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Säker förtöjning

Inläggav Frazze » lör 21 sep 2013, 11:13

Redan när planen för den nya Fabrikskajen presenterades hade båtmannen i Karlsborg funderingar över hur det blir med förtöjning av 130-140 meters
båtar vid en kaj som är 140 meter. En enkel sökning på nätet visar hur en säker förtöjning ska göras. Sex linor som tillsammans håller fartyget på plats

Mooring.jpg


När nu den första 9000-tonnaren (131 meter) kom in var man naturligtvis nyfiken på hur den skulle förtöjas. Kaptenen på KONINGSBERG valde att
backa in och aktern förtöjdes först. Stäven hamnade då i linje med den norra kanten av kajen. Eftersom det inte finns någon pollare eller ring längre
norrut så gick det inte att använda någon förända. KONINGSBORG kom utan ballast och låg högt så den förliga breständan gick i princip lodrätt mot kajen

MooringKB.jpg


Bild1.jpg


När lastningen påbörjades gled fören ut ca 1,5 meter från kaj på grund av att förändan (röda linan) saknades. Eftersom breständan gick i stort sett lodrätt ned mot kajen gick den
inte att använda för att dra in båten mot kaj.
Bild2.jpg

Enligt uppgift vred vinden mot sydväst och tryckte in fören mot kaj igen och lastningen kunde slutföras.

Man kan fundera över hur man förtöjer en 140 meters båt säkert med kulingvindar.
Bild3.png

Kanske konsulterna skulle börja med att studera den första bilden

Återgå till "Allmänna hamnfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster