Sida 1 av 1

Hamnåret 2013

Postat: sön 19 jan 2014, 15:37
av Frazze
Då är det dags att försöka summera första helåret efter muddringen. Nu fick ju inte muddringen till Fabrikskajen full effekt under året. Norskklippan
sprängdes bort i juni och stenplockning vid Vålmen blev klar sent under hösten. Den nya farledsdragningen togs i drift officiellt 2014-01-08

Sprängning av Norsk Klippan 2013-06-01
Bild

Bild

Den stora förbättringen kom i juli när max LOA ökades till 140 meter och djupgåendet till 6,6 meter. Det gjorde det möjligt att ta in 9000 tonnare.
År 2013 var det in två båtar som inte hade passerat det gamla nålsögat innan muddringen. Största var KONINGSBORG med LOA 131 meter och
DWT på 9067 och sen MARIETJE DEBORAH med en LOA på 126 meter och en DWT på 8334.

KONIGSBORG 2013-10-01
Bild

Den största vinsten under året med det ökade djupgående var nog att "lutbåtarna" kunde gå in med full last d.v.s ca 5000 ton lut. Tidigare fick de
först pumpa ut ca 1500 ton i Kemi innan de flöt in till Karlsborg. Det sparar in en båt per år
FJORDSTRAUM 2013-08-23
Bild

Jämför man lite siffror mellan 2011 och 2013 (2012 var ett stympat år p.g.a. muddringsarbetet) så ser man väl inga dramatiska förändringar.

Fabrikskajen
Antalet anlöp vid Fabrikskajen har minskat från 68 år 2011 till 65 år 2013. Fartygsstorleken har ökat något. Medel DWT har ökat med ca 150 ton
och blev närmare 5000 ton år 2013. Lasten/fartyg har också ökat ett par hundra ton till ca 3300 ton/fartyg i snitt. Godsomsättningen över Fabrikskajen
ökade något från ca 204000 ton år 2011 till ca 212.000 ton år 2013.

Som väntat ökade råvaran (massaved/flis) vid Fabrikskajen eftersom Sågkajen i princip stängdes i och med de nya riktvärdena.

Utskeppning av massa över kaj har minskat med ca 10.000 ton. Att utskeppningen av massa över kaj minskat beror ganska säkert på att BillerudKorsnäs
kundstock förändrats och att en större andel därför gått med bil/järnväg.

Det som också är noterbart är att år 2013 gick det inte ut en planka eller bräda sågat virke över kajen. Nu är det inga jättekvantiteter det är frågan om
men år 2011 var det i alla fall ca 1200 ton.

DAINA 2011-08-20
Bild

Utöver BillerudKorsnäs transporter har hamnbolaget Kalix Hamn AB fått en ny kund vid Fabrikskajen. NCC tog in ca 4000 ton vägsalt i höst.

NEMUNA 2013-10-01
Bild

Sågkajen
Antalet anlöp har minskat från 20 till 11. Det är bara EOL&CARRIER2 som lossat masaved/timmer vid sågkajen. Det är nog många som är nöjda med
att det går att nyttja Sågkajen trots allt. Godsomsättningen minskade på Såkajen från ca 56000 år 2011 till ca 12500 ton år 2013.

EOL&CARRIER2 vid sågkajen 2013-11-22
Bild

Totalt Kalix Hamn
Totalt sett för de bägge kajerna så har godsomsättningen minskat från ca 260.000 ton år 2011 till ca 225.000 ton år 2013. Antalet anlöp har minskat
från 88 år 2011 till 76 år 2013. Det beror till största del på en minskad råvaruimport men den den miskade massaexporten ger tre-fyra anlöp färre.

Ser man på det som ger pengar till hamnbolaget, bruttoton och last så har de minskat med ca 40.000 ton. För 2013 blev bruttoton totalt ca 231000 och
godsomsättningen 225000 ton. Räknar man lite grovt på de intäkter Kalix Hamn borde hafått under året, om de tillämpat den taxa som finns angiven i
köpekontraktet av Fabrikskajen, så blir det ca 2,3 miljoner. Jag tror inte hamnbolaget är speciellt nöjda med det. Det blir nog inte så många kronor över
när amorteringar på lån och andra kostnader är betalda.

Det har varit på gång ett antal affärer för Hamnbolaget men det har tyvärr ofta stupat p.g.a. brist på lagringsutrymme vid Fabrikskajen och dåliga
transportvägar till/från kajen.


År 2013 var också det år när vi åter såg ATLE klassens isbrytare på Repskärsfjärden. Nu finns det väl inga garatier att de alltid går in till Repskärsfjärden.
ATLE klassen har ett djupgående på 7,3 - 8,3 meter beroende på hur mycket vatten de har i ballast tankarna så vid lågvatten och fulla tankar kan det bli problem att ta sig in.
Den som vill ge sig ut i kylan och spana ut mot Repskärsfjärden ser i alla fall ATLE ligga där och mysa idag

OBS! Alla siffror är ungefärliga och skall inte betraktas som officiell statistik