Sanning och konsekvens

Snack om Karlsborgs Hamn
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Sanning och konsekvens

Inläggav Frazze » sön 02 feb 2014, 19:15

Nu är det 11 månader kvar innan svaveldirektivet träder i kraft. Idag vet ingen exakt vad konsekvenserna blir men att det blir ökade kostnader för sjöfrakten är nog alla överens om.

Kalix Hamn (Karlsborg) är väl den hamn som drabbas hårdast av kostnadsökningen. En liten hamn med relativt få anlöp, små fartyg och den längsta transportsträckan. Jag tror inte BillerudKorsnäs sitter still i båten och inväntar nästa nyårsafton, man vänder nog på varje sten för att hitta alternativ om kostnadsökningen blir för stor.

Att skicka pappersmassan längre sträckor med bil/järnväg är nog uteslutet men bil/järnväg till Kemi eller Haraholmen för samlastning där tror jag är alternativ man räknar på. Det går ju redan idag en hel del Karlsborgspapper över de hamnarna.

En annan sak man säkert tittar på är att få ned kostnaderna för lastningen, stuveri och egna kostnader. Det är väl inte omöjligt att man tar upp en diskussion med hamnbolaget om fartygs- och varuavgifterna i hamnen.

År 2015 blir ett intressant är för sjöfarten. Sanningen vet vi, svaveldirektivet träder i kraft år 2105. Konskvensen av det återstår att se

Papernet skriver den 2014-01-27 Svaveldirektivet går inte att stoppa

Skogsindustrin ställer nu sitt hopp till ett kompensationspaket från regeringen. Paketet utgår från att svaveldirektivet
kommer att kosta hela den svenska industrin 4,5 – 6,4 miljarder kronor per år, varav kostnaden för
skogsindustrin är mer än en miljard kronor årligen.

Regeringen har sagt i sin budgetproposition att svaveldirektivet ska genomföras enligt EUs direktiv, men att industrins
konkurrenskraft ska bevaras.


Sjöfartstidningen skriver om diskussionen om svaveldirektivets konsekvenser vid årets Transportforum som hölls i januari 2014
SECA ingen sjöfartskatastrof

Gods kommer att flyttas från sjöfart till väg och järnväg och kartan över fartygens rutter kommer till viss del att ritas om.
Men konsekvenserna av svaveldirektivet blir inte lika katastrofala för transportköparna och sjöfarten som i den konsekvensbeskrivning av ett
värstascenario som presenterades 2009.

Vi kan förvänta oss ett scenario där många aktörer avvaktar och bunkerpriser som ökar mellan 53 och 75 procent för fartygstransporter inom SECA.
För sjöfartens del bedömer vi att det kommer att bli en minskning men också att färjetrafiken kommer att öka i Stockholm och att fler fartyg kommer
att välja Kielkanalen i stället för att gå via Skagen.


I Sjöfartstidningen kan vi också läsa 2014-01-21 SECA kostar 45 landjobb i Viking Line
Svaveldirektivet är en väsentlig orsak till att cirka 45 landjobb kan försvinna inom Viking Line.

Under 2015 kommer bunkerkostnaderna att öka med uppskattningsvis 25 procent då Viking Line i enlighet med EU:s nya svaveldirektiv övergår från tjockolja
till marindiesel. Detta uppges innebära en merkostnad på EUR 15 till 20 miljoner under 2015.


I Västerbottensnytt säger Umeå hamns VD Curt Kristoffersson Vi måste kunna klara av att lasta större fartyg på kort tid

Svaveldirektivet kommer bland annat att innebära att vi måste kunna klara av att lasta större fartyg på kort tid, konstaterar
Umeå hamns VD Curt Kristoffersson.

En del mindre hamnar kommer att få det svårt på grund av svaveldirektivet, men vi kommer att finnas kvar,
konstaterar Kristoffersson.



På bloggen Cornucopia? som är Sveriges största oberoende bloggar inom finans, ekonomi och miljö kan man läsa 2013-11-08 Svaveldirektivet höjer bränslepriserna med upp till 300% för sjöfarten

2015 börjar det sk svaveldirektivet gälla, vilket innebär att 2 200 fartyg som regelbundet trafikerar Sverige inte längre får tanka svavelhaltig bunkerolja.
I Trafikanalys nedtonade rapport om konsekvenserna av detta talas det om 75% ökade bränslepriser för sjöfarten, inklusive anpassningar i form av teknik,
ändrad trafikfördelning och alternativa bränslen, och järnvägen står som den stora vinnaren. Andra instituts prognoser pratar om upp till 300% högre
bränslepris. Oavsett så kommer 2015 innebära stora förändringar av godstransporterna till och i Sverige


Bild

Återgå till "Allmänna hamnfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster