Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Jag har hört rykten från flera oberoende källor att att MarineCarrier har problem med ekonomin. Någon som vet mer?
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Fick lite inofficiell info ikväll. Enligt uppgift har MarineCarrier ute HERKULES, HERAKLES och HECTOR till försäljning. Får de inte sålt minst en av dem överlever inte MC årsskiftet. Det är som sagt bara en uppgift jag fått och är inte bekräftad. HANS OSKAR har nog inte heller dragit in speciellt mycket pengar till MC senaste tiden heller. HO har väl legat overksam i Stockholm i månader.
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Jasså det var som tusan där ser man väl även ett samband med senaste pratet om isbrytningen
-
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön 14 feb 2010, 11:18
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Kolla man bokslutet http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall ... 5566245105
Så gick dom inte så bra 2010 heller om man förstår rätt.
Lär inte bli bättre om man har båtarna mycke vid kaj heller.
Är väl många företag som känner av lite nergång nu överlag i vinter vad man hört.
Så gick dom inte så bra 2010 heller om man förstår rätt.
Lär inte bli bättre om man har båtarna mycke vid kaj heller.

Är väl många företag som känner av lite nergång nu överlag i vinter vad man hört.
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Det är ju många bolag inblandade. Tittar man på ägarförhållandet när det gäller "MarineCarrier" båtarna så äger ju inte MC någon av de större båtarna. Jag har ingen aning om hur Wiréns alla bolag hänger ihop och hur de påverkara varann.

Enligt uppgift är/var Thomas Wirén och VD Jan Lindbäck i Spanien för att visa upp HERAKLES för intressenter från Australien. Det kanske inte var den bästa affär TW gjort när han köpte HERAKLES och la ner 10 miljoner i inköp och upprustning. Vad jag vet har HERAKLES bara haft ett stort jobb över Atlanten och sedan ett par mindre jobb kring Kanarieöarna. En båt som kostar flera miljoner att bunkra behöver jobb som betalar efter hästkrafter. Det kanske inte är så lätt att bara köpa en båt och ge sig in i offshoremarknaden
HANS OSKAR har väl legat i Stockholm ett par månader och det ger inga inkomster.
Jag hörde också att skogsbolagen som planerar för nästa års avverkning i skärgården är lite bekymrade, det finns väl inte många alternativ till EOL & C2

Enligt uppgift är/var Thomas Wirén och VD Jan Lindbäck i Spanien för att visa upp HERAKLES för intressenter från Australien. Det kanske inte var den bästa affär TW gjort när han köpte HERAKLES och la ner 10 miljoner i inköp och upprustning. Vad jag vet har HERAKLES bara haft ett stort jobb över Atlanten och sedan ett par mindre jobb kring Kanarieöarna. En båt som kostar flera miljoner att bunkra behöver jobb som betalar efter hästkrafter. Det kanske inte är så lätt att bara köpa en båt och ge sig in i offshoremarknaden
HANS OSKAR har väl legat i Stockholm ett par månader och det ger inga inkomster.
Jag hörde också att skogsbolagen som planerar för nästa års avverkning i skärgården är lite bekymrade, det finns väl inte många alternativ till EOL & C2
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Piteåtidningen har lite mer text i papperstidningen idag
http://www.klotterplanket-upa.se/fotogarderoben/albums/userpics/MC-Konkurs.jpg
http://www.klotterplanket-upa.se/fotogarderoben/albums/userpics/MC-Konkurs.jpg
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Utförsäljningen börjar
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Det har varit väldigt tyst i pressen om vad som händer med MarineCarriers konkursbo. Det går många rykten om båtförsäljningar och annat. Vad som är sant eller inte är svårt att avgöra. Det som verkar vara fakta är att det är en ny ägare till HERAKLES ex. ANGLIAN PRINCE.
Jag brukar leta på http://www.equasis.org/EquasisWeb/restr ... s=HomePage Equasis efter fartygsuppgifter. Det är gratis att registrera sig där och få tillgång till deras databas.
Det man kan se när det gäller HERAKLES är att båten numera ägs av MILVERSTONE HERAKLES LTD och manager är OFFSHORE & OCEAN ENGINEERING. MILVERSTONE HERAKLES LTD har c/o adress till OFFSHORE & OCEAN ENGINEERING så båten är nog i Australienska händer nu. Tittar man på deras hemsida Offshore & Ocean Engineering PL så finns HERAKLES i deras flotta nu
Det ryktas också om att HANS OSKAR kan bli hamnbogserare i Skellefteå Hamn. Ägare till HO är Fiskerikonsulent Måløy AS. Ägare till Fiskerikonsulent Måløy AS är enligt norska Bedriftsdatabasen Jan Erik Holvik (60.00_%), SPERREHOLM SLOTT AB (20.00_%) och MARINE CARRIER AB (20.00_%)
Jag har sökt på på nätet efter SPERREHOLM SLOTT AB men hittar inget, kanske någon som vet mer. Frågan är väl också vad som händer med MC's 20% i bolaget. Jag känner igen namnet Sven Eriksson som sitter i styrelsen men kan inte placera honom. Här finns säkert de som kan sin historia bättre än mig.
Jag brukar leta på http://www.equasis.org/EquasisWeb/restr ... s=HomePage Equasis efter fartygsuppgifter. Det är gratis att registrera sig där och få tillgång till deras databas.
Det man kan se när det gäller HERAKLES är att båten numera ägs av MILVERSTONE HERAKLES LTD och manager är OFFSHORE & OCEAN ENGINEERING. MILVERSTONE HERAKLES LTD har c/o adress till OFFSHORE & OCEAN ENGINEERING så båten är nog i Australienska händer nu. Tittar man på deras hemsida Offshore & Ocean Engineering PL så finns HERAKLES i deras flotta nu
Det ryktas också om att HANS OSKAR kan bli hamnbogserare i Skellefteå Hamn. Ägare till HO är Fiskerikonsulent Måløy AS. Ägare till Fiskerikonsulent Måløy AS är enligt norska Bedriftsdatabasen Jan Erik Holvik (60.00_%), SPERREHOLM SLOTT AB (20.00_%) och MARINE CARRIER AB (20.00_%)
Jag har sökt på på nätet efter SPERREHOLM SLOTT AB men hittar inget, kanske någon som vet mer. Frågan är väl också vad som händer med MC's 20% i bolaget. Jag känner igen namnet Sven Eriksson som sitter i styrelsen men kan inte placera honom. Här finns säkert de som kan sin historia bättre än mig.
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
intressant läsning
påtal om hamnisbrytare vad sköter om hamnarna i Piteå altså Munksund tex ? är EOL kvar eller har inte lyckats se någon rörelse där på AISarna iaf
Artic Explorer och Victoria syns ju iaf
påtal om hamnisbrytare vad sköter om hamnarna i Piteå altså Munksund tex ? är EOL kvar eller har inte lyckats se någon rörelse där på AISarna iaf
Artic Explorer och Victoria syns ju iaf
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Som många sett på AIS sidor ligger HANS OSKAR i Piteå just nu. Enligt uppgift byggs hon om för ett mätbrev < 500 gt innan Skellefteå Hamn köper henne
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
bm1113 skrev:intressant läsning
påtal om hamnisbrytare vad sköter om hamnarna i Piteå altså Munksund tex ? är EOL kvar eller har inte lyckats se någon rörelse där på AISarna iaf
Artic Explorer och Victoria syns ju iaf
EOL ligger i Lugnvik. Jag fick idag några bilder av Bengt Westin i Bollsta Bruk. Bengt skriver att EOL och CARRIER 15 liggger där



-
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön 14 feb 2010, 11:18
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Ja undra om det blir något kvar av Wirens när dom säljer ut båtarna.
Nå Hans oskar får trafikera bottenviken i alla fall då.

-
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön 14 feb 2010, 11:18
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
Verka vara något av Wirens dotterbolag som har köpt fastigheten på sandholmen enligt www.kuriren.nu/villavardet/.
Adress: Sandholmen 121
Kommun: Piteå
Församling: Hortlax
Beteckning: Piteå Sandholmen 7:1
Typ: Industrienhet, lager
Säljare: Marine Carrier Wl Ab
Köpare: Marine Crane Mc Ab; Rederi Ab Nestor
Pris: 3975000
Överlåtelse: 2012-02-17

Adress: Sandholmen 121
Kommun: Piteå
Församling: Hortlax
Beteckning: Piteå Sandholmen 7:1
Typ: Industrienhet, lager
Säljare: Marine Carrier Wl Ab
Köpare: Marine Crane Mc Ab; Rederi Ab Nestor
Pris: 3975000
Överlåtelse: 2012-02-17
Re: Är ryktet om MarineCarriers problem sant eller...
REDERI AB NESTOR och MarineCrane är väl två av Wiréns bolag. HANS OSKAR ägdes tidigare av FISKERIKONSULENT MALOY AS men är såld till REDERI AB NESTOR under mars. Nu verkar det vara i stort sett klart att HANS OSKAR hamnar i Skelleftehamn hamn. Det ser också ut som att AITIK hamnar i Piteå.
Skelleftehamn kan få en ny profil när Skellefteå hamn gör ett vaktombyte. Om
allt går som planerat får lille Aitik lämna hamnen när jätten Hans Oskar gör
entré. ”Det är mycket båt det här”, säger skepparen Krille Antonsson nöjt.
Läs artikel i Norran
Sidan1
Sidan12
Sidan13
Skelleftehamn kan få en ny profil när Skellefteå hamn gör ett vaktombyte. Om
allt går som planerat får lille Aitik lämna hamnen när jätten Hans Oskar gör
entré. ”Det är mycket båt det här”, säger skepparen Krille Antonsson nöjt.
Läs artikel i Norran
Sidan1
Sidan12
Sidan13
Återgå till "Bogserbåtar i Norrbotten"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst